وقتی صحبت از مراقبت از پوست در میان باشد، همه ما تصور می‌کنیم این تنها خانم‌ها هستند که نیاز دارند به پوست‌شان رسیدگی کنند. البته که بیشتر آقایان با توجه به تفکرات سنتی مراقبت از پوست را بی‌معنی می‌دانند. اما در این بین مردانی هستند که همچون خانم‌های محترم به داشتن پوست زیبا اهمیت می‌دهند و معتقدند که باید همانند دیگر اعضای بدن برای سالم و شاداب نگه‌داشتن پوست خود از آن مراقبت کنند.

قبل از هر چیزی نیاز است تا بدانیم که نوع و جنس پوست آقایان با خانم‌ها متفاوت و ضخیم‌تر است. به همین دلیل نحوه مراقبت از پوست آقایان با خانم‌ها نیز تفاوت دارد. با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، آقایان می‌توانند از داشتن پوست شاداب و بدون آسیب لذت ببرند.

1.شناخت نوع پوست

پوست صورت و بدن آقایان با هم متفاوت است. بنابراین شیوه‌های مراقبت از پوست آقایان با توجه به نوع آن متفاوت است. قبل از خرید محصول خاص در ابتدا نوع پوست خود را بشناسید. اگر پوست چربی دارید، از محصولاتی استفاده کنید که قافد چربی هستند و در مقابل خاصیت آبرسانی دارند. آقایانی که پوست چرب دارند، استفاده از محصولات پوستی دارای چربی منجر می‌شود تا روی صورت و یا بدن‌شان آکنه بزند.

آن دسته از افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، باید از محصولاتی استفاده کنند که معطر نیستند. وجود رایحه‌های عطر باعث می‌شود تا پوست تحریک و زخم شود و بیشتر آسیب ببیند. پوست نرمال از انواع آبرسان و کرم‌های دارای چربی می‌تواند استفاده کند بدون آنکه دچار آسیب شود. آقایانی که پوست صورت‌شان نرمال است آنچنان نیازی هم به مراقبت‌های ویژه ندارند.

 

مراقبت از پوست 7889965245455542525565652

 

2.شست‌وشوی روزانه و مداوم پوست

تا به حال فکر کرده‌اید که در طول روز چندبار باید پوست صورتتان را بشویید؟! به ویژه آقایان که زمان بیشتری را در بیرون از منزل هستند و امکان اینکه در طول روز گردوغبار و آلودگی روی پوست صورت و بدن‌شان بنشیند بسیار است. بنابراین شستن پوست صورت را تنها به یکبار در روز و آن هم زمان برخاستن از خواب محدود نکنید. حداقل در طول شبانه‌روز سه بار صورتتان را بشویید

3. استحمام و شست‌وشوی پوست با استفاده از آب ولرم

با توجه به اینکه بیشتر آقایان مایلند بلافاصله پس از آمدن از محل کار برای رفع خستگی استحمام کنند، زمان زیادی را در زیر دوش آب گرم می‌مانند. این روش برای رفع خستگی مناسب است. اما از سوی دیگر به پوست آسیب می‌رساند. بهتر است که برای استحمام و شست‌وشو از آب ولرم استفاده شود.

استحمام طولانی‌مدت با آب داغ پوست را خشک می‌کند و پس از آن به خارش می‌اندازد و پوسته پوسته می‌شود. برای مراقبت از پوست آقایان در زمان استحمام آب را گرم نگه دارید و نه داغ. اگر هم به دوش گرفتن با آب داغ علاقه‌مندید، مدت زمان آن را به کمتر از پنج دقیقه برسانید.

4.از محصولات آبرسان و مرطوب کننده پوست استفاده کنید

اگر پیش از این استفاده از مرطوب کننده را کار بیهوده‌ای می‌دانستید، از هم‌اکنون توصیه ما به شما به پس از هر شست‌وشو استفاده روزانه و مداوم از این دست محصولات مراقبت از پوست است. با هربار استحمام و شستن، پوست میزان قابل توجهی از چربی و رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهد. استفاده از مرطوب کننده‌ها کمک می‌کند تا خشکی پوست برطرف و از ترک خوردن پوست جلوگیری شود. وجود ویتامین‌های A و B5 در آبرسان باعث افزایش استحکام و بالا بردن سطح رطوبت می‌شود. ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان C و E به محافظت از پوست جدید و مبارزه با آسیب‌های پوستی کمک می‌کند.

عدم استفاده از آبرسان و مرطوب کننده‌ها موجب ظاهر شدن چین و چروک در پوست آقایان می‌شود. همچنین مرطوب کننده مناسب کمک می‌کند تا التهاب و اگزمای پوستی نیز به مرور زمان از بین برود.

5. پاشیدن آب گرم روی پوست صورت قبل از اصلاح

یکی دیگر از نکاتی که برای مراقبت از پوست آقایان بسیار توصیه می‌شود، پاشیدن آب گرم روی صورت قبل از اصلاح است. پس از آنکه صورت کمی مرطوب شد یک لایه سبک موس و یا فوم اصلاح صورت پوشانده و در مرحله آخر اصلاح شود.

همچنین اصلاح صورت را می‌توانید در زمان استحمام و زیر دوش آب گرم انجام دهید. رطوبتی که در حمام وجود دارد، باعث افزایش رطوبت مورد نیاز پوست و منافذ باز و موهای صورت راحت‌تر اصلاح می‌شود. حواستان باشد که در صورت استفاده از تیغ، زیاد روی پوست فشار ندهید؛ زیرا باعث تحریک و التهاب می‌شود. پس از اصلاح هم حتما از کرم مرطوب کننده‌ مناسب با پوست خود استفاده کنید.

 

مراقبت از پوست 8969886845635445568689687

 

6.استفاده از شوینده‌های صورت و بدن

اگر همچنان نکات مراقبت از پوست برای آقایان اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم برای پاکسازی پوست صورت و بدن خود از شست‌وشوی دهنده‌های حرفه‌ای استفاه کنید. شاید بیشتر افراد تصور کنند که هر چیزی که کف کند، یک شوینده مناسب پوست محسوب می‌شود. اما اینگونه نیست. صابون‌ها و شوینده‌های صورت و بدن واقعی از چربی و روغن به همراه انواع ویتامینه‌ها ساخته می‌شوند. اغلب متخصصان پوست بر این باورند که برای داشتن پوست سالم و شاداب شوینده‌های صورت و بدن بهتر از صابون‌های معمولی عمل می‌کنند.

شاید این سوال مطرح شود که چه فرقی می‌کند؟ صابون‌های قدیمی عملکرد خوبی دارند و چربی‌ها و آلودگی‌های پوست را تمیز می‌کنند. اما از بین بردن چربی و رطوبت طبیعی بدن با استفاده از آن‌ها باعث خشکی پوست و در نهایت پوست پوست شدن بدن و صورت می‌شود. بنابراین افرادی که پوست حساسی دارند، نه تنها صابون کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه ممکن است عارضه‌های پوستی را تشدید کند.

در مقابل شوینده‌های صورت و بدن ملایم‌تر هستند و انواع مختلفی متناسب با هر نوع پوست دارند. استفاده مداوم از چنین محصولاتی باعث افزایش شادابی و طراوت پوست می‌شود.

7.استفاده از لایه‌بردار

یکی دیگر از نکات مراقبت از پوست برای آقایان استفاده از لایه‌بردار است. لایه‌بردارها کمک می‌کنند که سلول‌های آسیب دیده پوست در لایه‌های بیرونی از بین برود. با از بین رفتن سلول‌های آسیب دیده، پوست صاف می‌شود و جای زخم و لکه‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابد. لایه‌برداری شیمیایی برای مردان منجربه از بین رفتن پوست مرده و باعث تحریک و تولید سلول‌های جدید می‌شود.

 

8.به طور منظم وضعیت پوستتان را چک کنید

سلامت پوست نیز همانند سلامت سایر اعضای بدن مهم است. اگر شما جز آقایانی هستید که سلامت پوست برای شما اهمیت دارد باید به طور منظم آن را سالم نگه دارید و چک کنید. در صورت مشاهده خال‌های قرمز رنگی که با خارش خونریزی می‌کنند، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه شود. معمولا مردان بالای 50 سال بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی جدی قرار می‌گیرند.

 

مراقبت از پوست 986789689663535596896896

 

9.  از پوست خود در برابر نور خورشید محاظفت کنید

بهترین روش مراقبت از پوست و جلوگیری از علایم اولیه پیری در آقایان، محافظت در برابر نور آفتاب است. شاید بگویید چگونه؟ برای جلوگیری از آفتاب، نکاتی را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • همیشه از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید
  • در زمان‌های اوج تابش نور خورشید یعنی بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر به ویژه در فصل تابستان سعی کنید که در معرض نور مستقیم قرار نگیرید
  • استفاده از ضدآفتاب در روزهای ابری
  • از کلاه‌‌های آفتابگیر استفاده کنید.
  • برای سالم نگه داشتن پوست بدن در فصل‌های گرم سال بهتر است لباس‌های خیلی نازک نپوشید. یک تی شرت نازک محافظت کمی در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارد.

10.  دخانیات را کنار بگذارید

استفاده از دخانیات نه تنها اعضای حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه به مرور زمان باعث تیره شدن و بروز لک روی پوست آقایان می‌شود. سموم موجود در دود سیگار به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند و اجزای فیبری پوست را متاثر می‌کنند. به همین دلیل استفاده از دخانیات می‌تواند منجر به چین و چروک‌های عمیق‌تر و پیری زودرس در پوست آقایان شود.

11. مرتب آب بنوشید

یکی دیگر از شیوه‌های کم هزینه و آسان مراقبت از پوست برای آقایان، نوشیدن مرتب آب است که می‌تواند سلامت کلی آن‌ها تاثیر زیادی بگذارد. آب، چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد و به هیدراته کردن و طراوت بخشیدن به پوست کمک می‌کند. معمولا افرادی که بیشتر آب می‌نوشند، پوست‌شان کمتر دچار التهاب و حساسیت می‌شود. به همین دلیل هم علایم پیری و چین و چروک در این افراد هم به نسبت افرادی که آبی کافی نمی‌نوشند، کمتر نشان داده می‌شود. حال در ادامه برخی از تاثیرات نوشیدن آب را بر روی پوست به اختصار بیان می‌کنیم:

  • کاهش افتادگی پوست (افرادی که ناشتا آب می‌نوشند به آرامی پوست‌شان سفت و درخشنده می‌شود)
  • دفع سموم بدن (نوشیدن آب موجب دفع سموم بدن و در نتیجه بر سلامت کلی بدن تاثیر می‌گذارد)
  • باعث جلوگیری از جوش و آکنه می‌شود (نوشیدن بیشتر آب کمک می‌کند تا بدن هیدراته و منافذ پوست کمتر بسته و مسدود شود)
  • باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود

 

12.  تغذیه مناسب

آخرین نکته‌ای که باید آقایان برای مراقبت از پوست خود در نظر بگیرند. داشتن پوست سالم تنها محدود به استفاده از انواع محصولات گیاهی و شیمیایی پوستی نیست. خوردن سبزیجات و میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان و چربی‌های سالم مانند ماهی و مغزها و دریافت بهینه مواد مغذی مانند ویتامین A  و منیزیوم موجب درخشان شدن پوست می‌شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *