آبسه پوستی یا جوش بر آمدگی کوچکی از مایع شفاف ، چرک ، یا سلول های مرده می باشد که بر روی سطح پوست یا زیر آن به وجود می آید . به وجود آمدن این آبسه های پوستی معمولا به دلیل عوامل باکتریایی تشکیل می شوند که ممکن است در تمامی نقاط بدن پدیدار شوند ، اما در نقاطی مانند صورت ، پشت و نقاطی که دارای پوست حساس هستند بیشتر یافت می شوند . این جوش های پوستی در نقاطی که موها رویش می کنند نیز زیاد یافت می شوند ، مانند کشاله ران و زیر بغل . این آبسه های پوستی به طور معمول تشکیل می شوند و نیازی به نگرانی و درمان خاصی ندارند ، بلکه می توانید با مصرف کرم های OTC آن را درمان کنید .

چه عواملی باعث ایجاد آبسه های پوستی می شوند

شاید برای شما چنین سوالی به وجود آمده باشد که علل به وجود آمدن آبسه های پوستی می شوند . همانطور که در بالا اشاره نمودیم علل به وجود آمدن این جوش ها عوامل باکتریایی و فولیکول های عفونی می باشند . که در ادامه هر کدام از موارد ذکر را بررسی می نماییم ؛

  1. باکتری ها

استافیلوکوکوس ها از شایع ترین باکتری هایی هستند که باعث به وجود آمدن چرک ها و آبسه های پوستی می شوند . باکتری های استافیلوکوکوس از طریق بریدگی ها ، منافذ باز و یا فولیکول های مو وارد بدن شده و باعث ایحاد عفونت های پوستی می شوند .

حالا سوال مهمی که وجود می آید این است که چه افرادی در معرض باکتری های استافیلوکوکوس هستند ؟ در پاسخ باید بگوییم افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است ، یا افرادی که در تماس با افراد مبتلا به باکتری استافیلوکوکوس هستند ، افراد دیابتی ، دارای مشکلات پوستی مانند اگزما ، افرادی که دارای رژیم غذایی نامناسبی دارند همگی از دسته ای هستند که به راحتی دچار آبسه پوستی می شوند .

 

آبسه پوستی 69496696984874868456

 

  1. فولیکول های عفونی :

فولیکول های مویی که دارای عفونت باشند باعث برور آبسه های پوستی می شوند . شاید برای شما پیش آمده باشد که بعد از اصلاح پوست شما دچار آبسه می شود ، در چنین حالتی فولیکول های مو بعد از اصلاح راهی برای خارج شدن از منافذ پوست پیدا نمی کنند و یا خم می شوند و مستعد ایجاد چنین آبسه هستند به همین علت بر روی سطح پوست شما آبسه به وجود می آید . در واقع جوش های پوستی در داخل و یا بیرون فولیکول ها ایجاد می شوند .

در ادامه لازم به ذکر است که بروز چنین عفونتی ممکن است مشکلات جدی تری را برای افراد ایجاد کند . در چنین شرایطی ممکن است عفونت در درون بدن انتشار و قسمت های مختلف بدن آلوده کند و عوارضی همچون عفونت مغز ستون فقرات ، عفونت اندوکارنیت قلب ، ایجاد آبسه های جدید ، مرگ بافت ناحیه آبسه و در نتیجه عفونت حاد استخوان را به وجود بیاورد . به همین علت توصیه می شود در صورتی که مشکوک به آبسه شده اید و عوارضی را مشاهده کرده اید جهت درمان به پزشک معالج مراجعه نمایید .

علائم مشخصات آبسه کدام اند

آبسه های پوستی عواملی مختلفی را ممکن است به وجود بیاورند ، همانطور که اشاره شد این آبسه های به صورت کیست ، کورک و یا جوش های حاوی مایع می باشند . از علائم به وجود آمدن این آبسه می توان به حالت تهوع ، تب ،  لرز ، التهاب ، ضایعات پوستی و تخلیه مایع آبسه اشاره نمود . در اطراف آبسه یا جوش های پوستی ممکن است گرما و درد را حس نمایید ، این درد در بیشتر مواقع حالت ضعف دارد و طاقت فرسا می باشد .

نا گفته نماند به وجود آمدن آبسه های پوستی جای هیچ نگرانی ندارد بلکه می توانید با به کار بردن روش های خانگی آن ها را درمان کنید . اما در صورتی که یکی از موارد ذکر شده زیر می باشید پیشنهاد می کنیم حتما جهت درمان به پزشک معالج مراجعه کنید .

کودکان ، افرادی که سن بالای 60_65 دارند ، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف می باشند ، آبسه پوستی بر روی ستون قفرات  دارند ، افرادی که چیوند عضو انجام داده اند ، افرادی که به تازگی شیمی درمانی شده اند ، همچنین افرادی که دارای آبسه های بزرگی بر روی سطح پوست خود دارند که بعد از گذشت دو هفته همچنان درمان نشده اند ، جوش هایی دارند که به نقاط دیگر بدن سرایت می کنند ، آبسه های متورم و دردناک دارند و در اخر افرادی که دارای اندام های ملتهبی به دلیل ایجاد جوش های پوستی دارند نیازمند مراجعه و پیگیری نظر پزشک دارند .

درمان آبسه های پوستی

حالا به مبحث رسیدگی و درمان آبسه های پوستی رسیده ایم ، در این بخش راه های درمان آبسه ها را به شما معرفی خواهیم نمود . برخی از این آبسه ها را می توان در خانه درمان نمود و برخی را خیر در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کرد .

روش خانگی درمان آبسه

گرم کردن ناحیه ای که آبسه به وجود آمده است می تواند باعث کوچک شدن و در نتیجه تخلیه جوش شود . بهترین روش برای گرم کردن ناحیه استفاده از کمپرس های آبگرم می باشد برای اینکار کمپرس آبگرم را درون حوله ای بپیچانید و آن را بر روی آبسه پوستی خود قرار دهید .

 

آبسه پوستی 7889747487487484851441541

 

مراجعه به پزشک برا تخلیه جوش

در صورتیکه از روش های خانگی نتیجه مثبتی دریافت نکردید می توانید با مراجعه به پزشک آن را تخلیه کنید . ابتدا پزشک جوش مورد نظر را بررسی می نماید و تصمیم به تخلیه آن میگیرد ، سپس با استفاده از بی حسی ، ناحیه را بی حس کرده و در آخر با ایجاد برش کوچک بر روی آبسه اقدام به تخلیه آن می نماید . پس از انجام این عمل پزشک روی موضع را پانسمان می کند تا از بروز دوباره جوش ( آبسه) جلوگیری نماید و نا گفته نماند پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد نمود تا از ایجاد عفونت جلوگیری نماید .

تجویز آنتی بیوتیک چگونه است ؟ سفالکسین و دیکلوساکسیلین از جمله آنتی بیوتیک هایی هستند که به دستور پزشک برای جلوگیری از بروز عفونت تجویز می شوند . برای از بین بردن آبسه های صورت و جلوگیری از ایجاد عفونت بر این ناحیه که بسیار حساس می باشد از این داروها استفاده می شود .

چگونه می توان از بروز آبسه جلوگیری نمود ؟

سوال آخری که در نهایت به وجود می آید این است که چگونه می توانید از بروز آبسه جلوگیری کنیم ؟ آیا روش هایی وجود دارد که با به کار بردن آن ها از ایجاد جوش های پوستی جلوگیری کرد ؟

در پاسخ باید بگوییم بله ؛ شما با به کار بردن چند نکته کوچک می توانید امکان به وجود امدن عفونت را به حداقل برسانید . به عنوان مثال به طور مرتب از مواد شوینده برای شستشوی دست های خود استفاده نمایید ، از تماس دست آلوده بر سطح پوست جلوگیری نمایید ، کلیه ضایعات پوستی مانند خش و بریدگی ها را به خوبی تمیز کنید تا عفونت نکنند ، در صورت بریدگی قسمتی از بدن پانسمان آن را به طور منظم عوض نمایید ، از حوله های آلوده برای خشک کردن و تمیز کردن صورت و بدن خود استفاده ننمایید ، لباس های خود را به طور مرتب عوض نموده و به خوبی بشویید سپس با اتو خشک و ضد عفونی نمایید تا از انتقال آن جلوگیری شود .

در پایان

در آخر باید اضافه نماییم برای داشتن پوستی سالم و  به دور از مشکلات پوستی مانند جوش ها و آبسه های پوستی مهم ترین نکته رعایت نمودن نکات بهداشتی می باشد . شما با رعایت کردن نکات بهداشتی مانند عوض کردن و شستن مداوم لباسها و شستن دست های خود با آب ولرم و مواد شوینده نه تنها سلامتی و پاکیزگی بدن خود را تضمین می نمایید بلکه می توانید از بروز عفونت ها و آبسه های باکتریایی نیز جلوگیری نمایید .

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *