تقویت ناخن یکی از دلایل بسیار مهم برای داشتن ناخن های زیبا است . بعضی از افراد با سبک زندگی غلط ، عادت های اشتباه  خود موجب آسیب دیدگی ناخن خود می شوند و از زیبایی دست خود می کاهند . اما چه دلایلی موجب ضعیف شدن ناخن ها می شود ؟ شکنندگی ناخن علل مختلفی داشته است ؛ از جمله بیماری های قارچی چون درماتیت ، پسوریازیس ، کم کاری و یا پرکاری  تیروئید ، کم خونی ، حتی بیماری های ریوی  و بسیاری عوامل دیگر .

می دانید که شکننده بودن ناخن ها می تواند زیبایی دست را به خطر بیندازد و حس بد را به فرد منتقل کند . ما در ادامه برای تقویت ناخن های شما چند روش طبیعی را معرفی می نماییم پس با ما همراه باشید .

در ابتدا چند روغن که به استحکام و زیبایی ناخن کمک می کند را به شما معرفی می کنیم :

 

تقویت ناخن 865468541685748657415871857

 

1.روغن نارگیل :

خشکی بیش از اندازه ناخن دلیل اغلب شکستن ناخن ها می باشد. اما شما با ماساژ روغن نارگیل بر روی ناخن ها خود می توانید به ساختار ضعیف آن کمک کنید و سبب تقویت آن بشوید .روغن نارگیل به دلیل داشتن چربی های اشباع شده توانسته ناخن ها را مرطوب کند و از رشد انواع قارچ ها بر روی اطراف پوست و یا روی ناخن جلوگیری می نماید.

برای این کار کافی است ، روغن نارگیل را با شعله بسیار کم گرم کنید و به مدت 5 دقیقه آن را بر روی ناخن های خود ماساژدهید . این کار را دو و یا سه بار در هفته انجام دهید تا باعث بهبود جریان خون در رگ های پوستی  اطراف ناخن خود شوید .

2.روغن زیتون :

روغن زیتون یکی از عالی ترین مواد ارگانیک برای تقویت و رشد سریع ناخن می باشد.  روغن زیتون غنی از ویتامین E بوده که باعث استحکام ناخن های شما می شود.برای این کار کافی است روغن زیتون را گرم کنید و قبل از خواب آن را به ناخن هایتان  بمالید ، به آرامی به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. شما با تداوم این امر به طراوت و زیبایی ناخن خود کمک شایانی خواهید کرد .

3.روغن سبزیجات

اگر دست هایتان در طول روز ، زیاد در معرض آب است می توانید هر نوع روغن سبزیجاتی که در دسترس دارید برای تقویت ناخن های‌ خود بکار ببرید. پنبه را به روغن آغشته کنید و به ناخن‌هایتان بزنید و ۵ دقیقه ماساژ بدهید. این کار را بعد از هر بار شسشوی دست خود انجام دهید و شاهد معجزات آن شوید  .

اما از دیگر روغن ها :

  • روغن ویتامین E
  • روغن کرچک
  • روغن چای درخت
  • وغن هسته انگور
4.آبلیمو :

تماس دست ها با محرک های شیمیایی مواد شوینده  باعث تخریب پوست و ناخن ها می شود . اما آبلیمو این ماده طبیعی می تواند یکی از روش های کارآمد برای سلامتی و استحکام  ناخن باشد . آبلیمو به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیاد اسید آلفا هیدروکسی می تواند ناخن شما را خوشرنگ تر از پیش  نماید . برای بهره مندی از فواید لیمو می توانید به سادگی آب لیمو را بر روی ناخن خود بمالید و از زیبایی ناخن خود لذت ببرید.

اما روش های دیگر برای استفاده  آبلیمو

ترکیب روغن زیتون و آب لیمو : شما می توانید این دو ماده رابا هم مخلوط کنید و بر روی شعله بسیار کم قرار دهید. بعد از ولرم شدن محلول ، می توانید دست خود را در درون محلول قرار دهید و یا با پنبه آغشته به این مایع ، بر روی ناخن خود هر شب قبل خواب بمالید. برای تاثیر گذاری هرچه بهتر می توانید تا 3 هفته مداوم این کار را انجام دهید .

5.سیر :

شاید برای شما حیرت آور باشد بدانید که سیر می تواند به تغذیه و تقویت ناخن شما کمک کند. اگرچه بوی تندی دارد ولی می تواند به زیبایی ناخن شما نقش بسزایی داشته باشد . پس این روش را امتحان کنید تا شاهد تغییرات به وجود آمده شوید .

برای این کار کافی است  دوحبه سیر متوسط را خرد کنید و در یک ظرف کوچک آب بریزید بعد از 15 الی 20 دقیقه سیر را از آب در بیاورید. این کار شما باعث انتقال خواص سیر به داخل آب می شود. حال سر انگشتان خود را به مدت 15 دقیقه درون آب قرار دهید و ناخن های خویش را تقویت نمایید .

ماسک برای مستحکم شدن ناخن ها با روغن زیتون و سیر

سیر را پوست گرفته و ظرفی بگیرید و سیر را درون آن له کنید . سپس کمی روغن زیتون داخل ظرف بریزید و به مدت 15 دقیقه روی ناخن هایتان بگذارید. سیر ناخن ها را سفت کرده و روغن زیتون درون این ماسک  باعث  آبرسانی ناخن ها نیز می شود.

رشد سریع تر ناخن ها با ترکیب روغن زیتون، سیر و لیمو ترش

سیر را پوست گرفته له کنید و چند قطره لیمو ترش و روغن زیتون به آن اضافه کرده و انگشتانتان را به مدت 10 دقیقه در این ترکیب بگذارید. این ترکیب به رشد سریع تر ناخن هایتان کمک می کند. توصیه می کنیم  برای گرفتن نتیجه بهتر روزانه یا چند بار در هفته از این ترکیب استفاده کنید. می توانید این ترکیب را در یخچال نگهداری نموده و روزانه از آن استفاده نمایید.

6.گوجه فرنگی

گوجه ‌فرنگی سرشار از بیوتین و لیکوپن است که  می تواند در رشد آن ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد . گوجه به دلیل داشتن ویتامین هایی چون A , C   می تواند به قدرت و درخشندگی ناخن ها کمک کند . در یک کاسه ، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف فنجان آب گوجه‌ فرنگی مخلوط کنید و به‌ مدت ۱۰ دقیقه ناخن‌هایتان را در آن قرار بدهید این کار را هر روز انجام بدهید.

روشن کنندگی ناخن ها با گوجه فرنگی  : یک عدد گوجه  کوچک را رنده کنید چند قطره روغن رزماری داخل آن اضافه کنید . شما می توانید این محلول را 10 دقیقه بر روی ناخن های خود بمالید . این ترکیب می تواند پوست اطراف ناخن های شما را مرطوب کند و به زیبایی ناخن شما چندین برابر کند.

7.جوش شیرین :

با جوش شیرین می توانید ناخن های رنگ پریده خود را لایه برداری کرده و لکه های روی آن را به طور کامل پاکسازی نمایید . در نتیجه ، رنگ آن ها روشن تر از پیش شده و دیگر لازم نیست آن ها را زیر دستکش پنهان کنید. در ابتدا نصف فنجان آب را با ۱ قاشق چایخوری آب اکسیژنه و همچنین ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل یک ظرف کوچک بریزید و مواد را با هم کاملا مخلوط نمایید تا دانه های جوش شیرین کامل حل شود حالا ترکیب شما آماده است . شما  می توانید مواد را دوبار در هفته  بر روی ناخن خود بمالید و بعد از گذشت 2 یا 3 دقیقه دست خود را درون مواد قرار دهید تا اثر خود را بجای بگذرد.

 

تقویت ناخن 56416954165818574148

 

چای گزنه را برای تقویت ناخن خود بکار بگیرید :

کمبود سیلیکا در بدن موجب شکنندگی ناخن می شود  اما چای گزنه می تواند از این موضوع پیشگیری نماید .۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش ترکیب کنید و روی آن را بپوشانید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن، کمی عسل به آن اضافه کنید و بنوشید. تا مدتی هر روز این کار را انجام بدهید.

8.بیوتین

بیوتین  یکی از ریزمغذی های  ضروری  بدن می باشد است که در رده ویتامین B قرار دارد . شما می توانید با قرار دادن این گروه از مواد مغذی در برنامه غذایی خود به احیای  سلول های جدید و تقویت ناخن ها کمک کنید . بیوتین را می توانید در غذا هایی چون ؛ حبوبات ، آجیل و دانه های روغنی ، سیب زمینی ، جیگر و.. بیابید.

9.پروتئین

جذب مقدار کافی پروتئین از طریق رژیم غذایی برای تولید بیشتر کراتین و در نتیجه تقویت ناخن ها ضروری است؛ بنابراین مصرف کم پروتئین ممکن است باعث ضعف ناخن ها شود. پروتئین را می توان از منابع پروتئین حیوانی مانند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و همچنین غذاهای گیاهی مانند سویا، حبوبات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه ها و غلات کامل دریافت کرد.

کارهایی که نباید انجام دهید

  • از تماس زیاد دست‌ها با آب و مواد شیمیایی پرهیز کنید.
  • از لاک‌های نامرغوب استفاده نکنید
  • از ناخن‌های مصنوعی استفاده نکنید چون می‌توانند باعث عفونت‌های قارچی بشوند.
  • از پاک‌کننده‌هایی که حاوی الکل هستند، استفاده نکنید چون ناخن‌هایتان را خشک می‌کنند.
  • ناخن‌هایتان را نجوید یا پوست اطراف آن را نکنید.
  • ناخن‌ها را نخراشید چون ضعیف‌تر می‌شوند.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب دریافتید ناخن یکی از خارجی ترین اجزای مهم بدن بوده که سلامتی آن در زیبایی دست افراد نقش بسیاری داشته است . اما ناخن می تواند بر اثر عواملی سلامت خود را از دست بدهد و رنگ پریدگی و ضعیف بودن ناخن را به همراه داشته باشد . اما ما در این مطلب سعی کرده ایم تا انواع مواد مغذی را به شما معرفی کنیم  تا باعث تقویت و رشد سریع آن بشوید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *