شکنندگی ناخن از شایع ترین مشکلاتی است که افراد درگیر آن هستند . ناخن های شما نشان دهنده سلامت بدن می باشند ، در واقع در حالت طبیعی فرم ، حالت ، رنگ و استقامت ناخن ها بستگی به سلامت و تغذیه بدن دارد . تغذیه ناخن های شما نشان دهنده تغذیه بدن شما هستند ، هرچه تغذیه بدن کامل تر باشد ، ناخن ها دارای فرم و استقامت بیشتری هستند . به عنوان مثال ناخن های شکننده و مشکل دار هشدار می دهند که بدن شما مواد غذایی لازم را دریافت نمی کند و باید به آن رسیدگی نمایید .

ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که ناخن ایده آل چگونه است ؟ در حقیقت باید بگوییم ناخن های طبیعی تا حدودی در مقابل ضربه ها ، مقاومت و خاصیت ارتجاعی داشته باشد . بد نیست بدانید در صورتی که ناخن های محکمی را میخواهید نیازمند تغذیه مناسب هستید و باید ویتامین ها و مواد مغذی نیاز بدن را به آن برسانید .

 

شکنندگی ناخن 968967896789678967896879687

 

علل ایجاد شکنندگی ناخن ها در چیست ؟

ناخن ها به طور معمول روازنه 1 الی 5 میلی متر و هر ماه 5 میلی متر رشد می کنند ، ولی در حالت های مختلفی رشد ناخن های بیشتر از حد معمول می باشد . در هنگام بارداری ، آب و هوای گرم ، مصرف قرص جلوگیری از بارداری  ، مصرف بیوتین و کلسیم ، پسوریازیس و پر کاری تیروئید رشد ناخن ها افزایش پیدا می کند . هنگامی که ناخن شکننده می شوند سطح ناخن نازک تر شده و حساس تر می شود ، بروز چنین عارضه ای معمولا به دلیل استفاده از مواد شوینده ، حلال ها ، نمک ها ، آب زیاد ، مواد اسیدی و یا ضربه ها می باشد .

شما برای پیشگیری از ایجاد چنین عارضه ی می توانید هنگانم استفاده از مواد شوینده و مواد اسیدی از دسنتکش استفاده نمایید . بهتر است ناخن های خود را کوتاه کنید و از استفاده کردن مواد و محلول های پاک کننده های ناخن اجتناب کنید . توصیه می شود در کنار مراقبت های فیزیکی از طریق مصرف ویتامین های مغذی نیز به پیشگیری از ایجاد شکنندگی ناخن های خود کمک کنید ، به این منظور بهتر است از مصرف ویتامین بیوتین که در دسته ویتامین ب می باشد قافل نشوید .

روش های جلوگیری از شکنندگی ناخن

برای جلوگیری از ایجاد چنین عارضه پیرو روش هایی که کمی قبل تر گفته ایم ، می توانید از سایر روش هایی که در ادامه ذکر می نماییم استفاده نمایید .

  1. استفاده از کرم های مرطوب کننده : ناخن ها همیشه در معرض هوای سرد و هوای گرم ، مواد شوینده و دیگر عوامل هستند ، از این رو نیاز به مراقبت های  بسیاری دارند . شما باید به آن ها توجه کنید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود ، مرطوب نگه داشتن دست شما باعث چرب شدن ناخن ها می شود . در نتیجه تقویت و جلوگیری از شکنندگی را به دنبال خواهد داشت .
  2. مصرف آهن : کمبود آهن از دلایل رایجی است که باعث می شود که ناخن های افراد دچار شکنندگی شود ، چنین عارضه ای در بانوان بیشتر اتفاق می افتد . بنابراین توصیه می شود افرادی که دارای چنین مشکلی هستند ، توصیه می شود از طریق مصرف غذاهایی که شامل آهن هستند چنین کمبودی را جبران کنید . منابع حیوانی دارای آهن بسیاری هستند چنین منابعی شامل گوشت گاو ، بوقلمون ، اردک ، مرغ ، میگو و تخم مرغ می باشند . همچنین می توانید از منابع گیاهی همچون سویا ، عدس ، لوبیا و سبوس استفاده نمایید . با مصرف ویتامین سی می توانید به جذب آهن حیوانی کمک بسیاری کنید همچنین نیز می توانید با مصرف غذاهایی که شامل آهن ، روی ، ویتامین بی و گوگرد هستند کمک به تقویت ناخن های خود کنید . ویتامین بی و گوگرد باعث افزایش استحمکام و زیباتر شدن آن می شود .
  3. کاهش استفاده از لاک بر روی ناخن : استفاده بیش از حد از لاک بر روی سطح ناخن باعث خشکی و شکننده شدن آن شده و نازک شدن را به همراه خواهد داشت . پوشاندن ناخن با لاک باعث می شود منافذ ناخن ها بسته می شوند و مانع از رسیدن اکسیژن به آن می شوند . در نتیجه ناخن های شما نا مستحکم و بدون مقاومت خواهند شد .
  4. استفاده از دستکش : همان طور که در ابتدا ذکر نموده ایم استفاده کردن از دستکش هنگام استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی های شیمیایی باعث جلوگیری از بروز چنین عارضه ای می شود . هنگام شستشوی ظرف ها و هرگونه تماس با آبی توصیه می شود از دستکش استفاده نمایید چرا که تماس با آب ، گرما و سرما باعث نرم و شکنند شدن  ناخن های دست شما می شوند .
  5. مصرف پروتئین به میزان لازم : ناخن ها بیش تر از پروتئین ها ساخته می شوند و این پروتئین ها به صورت نواری سفید رنگ بر روی ناخن نمایش داده می شوند از این رو در صورتی که کمبود پروتئین در بدن شما وجود داشته باشد ناخن های شما بدون استحکام و مقاومت خواهد بود . میزان قابل توجهی از این پروتئین مورد نیاز در غذاهایی همچون ماهی قزل آلا ، ماست و گردو یافت می شود . از دیگر منابعی که دارای پروتئین هستند می توان به ماهی ، میگو ، مرغ ، بوقلمون ،  گوشت ، سویا ، تخم مرغ و آجیل و همچنین لبنیات اشاره نمود .
  6. مصرف آب به میزان نیاز بدن در طول روز : کمبود آب در بدن شما باعث خشک و شکننده شده ناخن های شما می شود ، در واقع در صورتی که بدن شما با کمبود آب مواجه باشد ناخن های شما استحکام و مقاومت خود را از دست می دهد .
  7. ماساژ دادن ناخن ها با استفاده از روغن های طبیعی : از دیگر راهکار هایی که می توانید با استفاده از آن ها ناخن های خود را محکم ، تقویت و آبرسانی کنید ، ماساژ دادن آن به همراه روغن های گیاهی و طبیعی است . این کار از روش های سنتی و طبی است که می توانید بدون ایجاد هیچ گونه عوارضی آن را به کار بگیرید . به منظور چنین کاری می توانید از روغن هایی همچون نارگیل ، کرچک ، کنجد و یا گردو استفاده کنید .
  8. ترکیب آبلیمو ، وازلین و روغن نارگیل : شاید تا به حال شنیده باشید که افراد زیادی می گویند استفاده از آبلیمو باعث افزایش مقاومت و رشد ناخن ها می شود اما همچنان در صحت این موضوع دو به شک باشید . باید بگوییم چنین حرفی کاملا صحیح است ، آبلیمو به دلیل داشتن ویتامین سی به راحتی می تواند شکنندگی ناخن های شما را درمان کند . حال بد نیست بدانید که ترکیب روغن نارگیل ، آبلیمو و وازلین باهم و ماساژ دادن روزانه ناخن های دست با آن ها هم باعث زیبایی ناخن های شما می شود ، و هم استقامت ، استحکام و مقاومت فوق العاده را به آن می بخشد .

 

شکنندگی ناخن  486476874874187548574

 

سخن پایانی

ناخن ها از بخش های اصلی در زیبایی دستان به حساب می آیند ، بانوان توجه بسیار ویژه ای به ناخن های خود می کنند . از این رو به سراغ روغن تراپی ها ، کرم ها و سرم های تقویتی ناخن ها می روند . اما لازم به ذکر است که تنها استفاده از چنین محصولاتی برای تقویت کافی نخواهد بود و باید از روش هایی که در بالا عنوان شده است استفاده نمایید . مصرف غذاهایی که شامل ترکیبات اصلی و ویتامین های ضروری مورد نیاز ناخن های شما هستند می تواند به شما در پیشگیری از ایجاد ضعف و شکنندگی در ناخن ها کمک شایانی کند .

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *