آسیب های پوستی یکی از نگران کننده ترین مسائلی است که فرد می تواند در طول زندگی دچار آن شود .همانطور که می دانید صورت افراد قسمتی از بدن است که در وهله اول توجه را به خود جلب می کند. پوست یکی از اجزای حساس و اساسی بدن بشمار رفته  که می تواند با سهل انگاری ضررهای جبران ناپذیری را به پوست شما وارد کند . بی عیب و نقص بودن پوست صورت بالاترین اثر را در نشان دادن زیبایی افراد دارد پس سعی کنید از این هدیه با ارزش خداوند به خوبی محافظت کنید .

1.عدم شستشوی پوست صورت قبل از خواب :

بدن در هنگام خواب هورمون هایی ترشح می کند که باعث بازسازی و ریکاوری پوست می شود ؛ سلول های جدید بازسازی می شود و سلول های مرده از بین می روند و پوست زمانی را برای تنفس و اکسیژن رسانی پیدا می کند. اما با وجود آلودگی ها بر روی سطح بدن موجب مسدود شدن منفذ ها می شوند که نتیجتا معضل هایی را برای پوست به دنبال می آورد .

حتی اگر روز سخت و پر از فعالیت را گذراندید ، روتین پوستی قبل از خواب را هیچگاه ترک نکنید ، در صورت رها کردن این وعده مراقبتی  ظلم فراوانی در حق پوست خود کرده اید زیرا با نادیده گرفتن شستشوی صورت ضرر جبران ناپذیری به پوست وارد می شود که در ادامه به طور مختصر بیان می کنیم.

  • خشکی پوست
  • کدر و تیره شدن ناخوداگاه پوست
  • اختلال دربازسازی پوست
  • شکننده شدن مژه
  • پوست دچار اگزما و آکنه های ملتهبی
  • چروک پوستی
  • و…

یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از پوست رها کردن پوست بعد از شستشوی  کامل است .همه پزشکان متخصص پوست بر این باورند که بعد از پاکسازی زمان بسیار خوبی برای تغذیه پوست است . پس این فرصت را از دست ندهید و هنگامی که پوست هنوز خیس است کرم مرطوب کنند مختص پوست خود را در نواحی های مختلف پوست پخش نمایید ویا از تونر ، چند قطره روغن های ملایم و لطیف چون روغن هسته انگور ، نارگیل ، بادام و… استفاده نمایید .

 

آسیب پوستی  8978967845967485967454697495687

 

2.فراموش کردن شستن صورت در صبح

شاید تصور کنید که باشستن صورت قبل از خواب دیگر احتیاجی به شستشوی دوباره در صبح ندارید و می توانید روز خود را شروع کنید . اما اگر تصمیم  دارید صورتی شفاف و درخشانی داشته باشید بعد از بیدار شدن خواب کافی است  تنها با آب ولرم صورت خود را بشویید . اما چرا ؟ می دانید که بالش ها دارای باکتری هستند که با گذاشتن سرتان بر روی بالش این باکتری و میکروب ها به صورت شما انتقال پیدا می کنند. اما راهای دیگری برای سرایت میکروب ها و باکتری ها در شب وجود دارد از جمله از طریق مو و یا اشک چشم و بزاق های دهان ؛ پس بهتر است روز خود را با شستشوی صورت آغاز کنیم .

3.شستن پوست با آب داغ

آب داغ دشمن پوست !  شاید برای شما شستشوی صورت با آب گرم در هوای سرد دلنشین باشد اما باید بدانید که  پوست صورت به نسبت پوست اعضای دیگر از حساسیت بیشتری برخوردار است که با شستشوی آب داغ ، عروق های خونی و چربی و رطوبت طبیعی  درون منافذ پوست کاملا از بین می روند که این کار در تشدید خشکی و پوست پوست شدن صورت  تاثیر فراوان دارد.

4.استفاده از شوینده نامناسب

می دانید که افراد دارای پوست های مختلفی هستند که اغلب افراد با بی توجهی به نوع پوست خود از مواد شوینده فرد دیگری در خانواده بکار می گیرند و یا از شامپویی که مخصوص بدن است برای صورت خود استفاده می کنند. باید بگوییم که ضخامت پوست هر ناحیه از بدن باهم متفاوت است استفاده از شامپوی بدن به ساختار و نوع پوستشان سازگاری ندارد باعث  بروزجوش و التهاب می شود بدون اینکه دلیل جوش های مزاحم خود خبری داشته باشند.

صابون : صابون یکی از مواد شوینده اشتباه برای صورت است که در قدیم مواد شوینده مختلف برای انواع پوست ها تولید نشده بود از صابون ها استفاده می کردند. صابون های معمولی به دلیل قلیایی بودن برای ph صورت کاملا غیر طبیعی است و چربی های طبیعی منافذ پوست را کاملا از بین می برد که باعث تحریک  پوست می شود و آن را چرب تر خواهد کرد وباعث آسیب های پوستی نیز می شود .

اثرات مواد شوینده اشتباه بر روی پوست

  • تسریع روند پیری و چروک ها
  • کم کردن رطوبت پوست
  • حساسیت های پوستی
  • و..

پاک کردن صورت  با استفاده از دستمال مرطوب :شاید برای شما پیش آمده باشد که خیلی خسته باشید و یا عجله داشته باشید از دستمال مرطوب برای پاک کردن صورت پراز آرایش خود استفاده می کردید اما باید به ما بگوییم که این کار نمی تواند به تنهایی صورت  را از آلودگی ها پاک نماید به همین دلیل با تجمع آلودگی تبدیل به جوش های سر سیاه و ملتهبی برومی یابد و در بزرگ شدن منافذ تاثیر بسزایی دارند.

اما چه محصولاتی برای چه نوع پوست هایی مفید هستند :

  1. ژل های شستشو یا همان فیس واش ها مخصوص پوست های حساس هستند
  2. فوم های شستشوی صورت: اگر دارای پوستی چرب و مستعد به آکنه می باشید ازاین نوع شوینده لایه بردار استفاده کنید.
  3. اگر بیشتر اوقات پوستتان خشک است بهتر است از شوینده های ملایم و آبرسان برای پوست خود بکار بگیرید .

نکته لازم به ذکر برای پاک کردن مواد آرایشی بر روی صورت بهتر است در ابتدا از دستمال مرطوب و یا محلول های آرایش پاک کن (میسلار واتر) استفاده شود .

5.شستن صورت بعد از ماسک : شاید تاکنون بارها شنیده باشید که قبل از استفاده از ماسک صورت و لایه بردار ها بهتر است صورت خود را کاملا پاکسازی نمایید و تا ترکیبات مغذی آن بهتر بتواند جذب لایه های زیرین پوست شود و زیبایی شمارا دوچندان کند. اما شاید بعضا اشتباه تصور کنند که بعد از استفاده از ماسک باید صورت خود را دوباره با مواد شوینده بشویند.

اما عواملی دیگر هم در بخش شسشتو دخیل هستند که برای شما معرفی می نماییم :

  • شستشوی زیاد صورت
  • خشک کردن صورت با حوله بدن
  • لایه برداری صورت بیش از دوبار در هفته

 

6.لمس ناخود آگاه پوست صورت :

یکی از ساده ترین راهای خرابی پوست لمس مداوم صورت است .می دانید یکی از آلوده ترین نقاط بدن دست ها هستند اگر با خود کمی فکر کنیم در می یابیم که در طول روز ممکن است دست هایمان به پول ، میله های اتوبوس ، مواد شوینده و… تماس پیدا کنند. درواقع  دست ها حامل میکروب و بعضا قارچ ها هستند که  شما با لمس ناخودآگاه به پوست خود می توانید باعث عارضه و آسیب های پوستی شوید. پس سعی کنید تا قبل از شستشوی دست و پاکسازی کامل به پوست صورت تماس پیدا نکند.

 

آسیب پوستی  8974985647568767485

 

7.عدم استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه های خطرناک uv خورشید جلوگیری می کند . شاید این عبارت را بارها شنیده باشید اما به دلیل اهمیت این موضوع ما بازهم تکرار می کنیم . خیلی از افراد هستند که در طول روز ساعات طولانی  در معرض آفتاب هستند ولی از ضد آفتاب استفاده نمی کنند و به همین دلیل پوستشان به مرور زمان دچار لک های آفتاب سوختگی  ، جوش ، چروک های زیاد و… می شود و آسیب های پوستی را در پی خواهد داشت.

بهتر است بدانید که پرتو های خطرناک فرابنفش خورشید در هوای ابری و حتی از پنجره های بسته منازل و ماشین ها هم عبور کرده و تاثیرات مخرب خود را در پوست بجا می گذارد پس بهتر است هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنند . همچنین سازمان غذا و داروی کشور آمریکا پیشنهاد می کند که برای عملکرد بهتر این  کرم بر روی صورت بهتر است از کرم های ضد آفتاب با spf بالای 15 استفاده کنند.

8.عدم خواب کافی :

خواب یکی از ضروری ترین بخش شبانه روز است که باعث دوچندان شدن انرژی فرد می شودو همچنین خواب شبانه برای سلول ها فرصت بسیار خوبی است که بافت های تخریب شده توسط اشعه های مضر آفتاب ، رادیکال های آزاد ترمیم و بازسازی می شوند چراکه فعالیت مخرب رادیکال های آزاد دربدن انسان هنگام خواب شبانه به حداقل خود می رسد و همچنین بدیهی است که در شب اشعه های uv وجود نداشته و درصد کلاژن سازی در پوست بالا رفته و می تواند به ترمیم خود بپردازد و جوانی را به شما هدیه دهد .

  • رفع تیرگی و ورم زیر چشم
  • شفافیت پوست
  • کاهش استرس
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش تراکم بافت مغز
  • کاهش حافظه

عوامل دیگری در این باره نقش داشته اند نظیر :

9.رژیم غذایی نادرست

10.ندانستن نوع پوست خود

11.سولاریم

12.میزان نوشیدن کم آب

13.فشار دادن جوش های پوستی

 

در پایان

اما در نهایت با خواندن این مطلب دریافتیم که می توان با یک اشتباه و یا سهل انگاری در روتین و برنامه منظم درمراقبت پوستی خود می توانید ضررهایی را به پوست خود وارد نمایید. پس همیشه سعی کنید برای انجام هر کاری ویا استفاده از هر محصولی برای پوست صورت خود تحقیقات لازم را انجام دهید .

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *