می دانید که پوست یکی از سطحی ترین عضو های بدن است که از جسم در برابرآسیب های احتمالی چون آلودگی ها و…محافظت می نماید . به همین خاطر بیشتر افراد بنا به کاری که هر روزه انجام می دهند دچار عارضه های پوستی می شوند. اما شما می توانید با آگاهی کامل از این موضوع و با مراقبت های روزانه و روتین های مراقبتی خاص از این آسیب های پوستی تاحد بسیار زیادی جلوگیری نمایید.  ما در این مطلب قصد داریم در مورد انواع بیماری پوستی که هر شغلی به پوست وارد می کند و راهکارهای درمان آن  بپردازیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما باشید.

می دانید که خورشید علاوه بر پرتو های زندگی بخش و تامین ویتامین D و هزاران مزیت های دیگر برای بدن دارای اشعه های خطرناک UV  است که می تواند آسیب های فراوانی به پوست بزند . دوری از نور های آفتاب امری امکان ناپذیر است اما می توانیم ساعاتی که اشعه های خورشید حالت مستقیم داشته و بیشتر به زمین تابیده می شوند( ساعت 10 تا4 بعد از ظهر )کمتر در مقابل آن قرار بگیریم . ولی مشاغلی وجود داشته اند که ناچار زمان های طولانی  در برابر نور خورشید هستند مانند کشاورزان، دامداران ، کارگران ساختمانی ، رفتگران ، رانندگان اتومبیل ، پلیس های راهنمایی و رانندگی ، کارگران کشتی و…

یکی از بارز ترین و خطرناک ترین نوع بیماری از طریق آفتاب ، سرطان پوست است که برای فرد بسیار نگران کننده می باشد.

 

بیماری پوستی 9874974948967487489789

 

اما دیگر مضرات آفتاب برای پوست :

  • آفتاب سوختگی : احتمالا دیده اید افرادی که دارای مشاغلی هستند که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند، دارای صورتی با لک های قرمز هستند. این لک ها که کمی برجسته تر از سطح پوست هستند که با مرور زمان لک های قرمز به رنگ قهوه ای تغییر رنگ می دهند. این  نوع عارضه ، دارای سطح های گوناگون است که به نوع پوست و میزان اشعه آفتاب بستگی دارد.

این لک های پوستی و با خارش و سوزش شدید همراه است که این‌ موضوع به وخیم تر شدن  لک ها و التهابات کمک می کند و گاها دچار درماندگی  و از پا افتادن فرد نیز می شود.همچنین لازم به ذکر است حاد بودن این موضوع با تب ، لرز ، حالت تهوع و اسهال همراه است که تداوم آن بر روی پوست موجب سرطان های پوستی می شود.

آفتاب سوختگی عوارض دیگری برای پوست داشته از جمله :

  1. چین و چرو ک و پبری زود رس
  2. لک های پوستی
  3. زخم های پوستی
  4. ایجاد آکنه و جوش های چرکی
  5. منافذ باز
  6. پیدایش کک و مک

اما  یکی از ضروری ترین مهمترین راه درمان این عارضه ، ضد آفتاب است که استفاده از آن برای هر فردی ضروری است. لازم به ذکر است که ضد آفتاب می تواند تا 30 برابر اثر اشعه فرابنفش را دفع کند وبه همین عنوان هیچ موادی صد در صد جایگزین کرم ضد آفتاب نمی شوند. اما محصولات و مواد طبیعی دیگر می توانند به عنوان مکمل استفاده شوند تا عملکرد بهتری از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید داشته باشد. توصیه می شود برای عملکرد هرچه بهتر این موضوع  استفاده از ضد آفتاب هر دو ساعت یک بارتمدید شود.

اما از دیگر روش ها برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای مضر

نکته قابل ذکردیگر اینکه کشاورزان هنگام سم پاشی ممکن است پوستشان در معرض  سم و کود های شیمیایی قرار بگیرد که  با تماس نور آفتاب به پوست ، ایجاد بیماری های پوستی را دوچندان می کند. با توجه به هنگام آلودگی سم و مواد شیمیایی دست و یا پوست هر ناحیه از بدن به طور کامل از رفع شدن آن مطلع شوید  تا از بروز هرگونه اگزما و التهاب جلوگیری شود .

اما نقطه مقابل آن کارمند اداره ها هستند که به دلیل قرار نگرفتن در معرض نور خورشید ، ویتامین D ناشی از این نور به بدن آن ها سرایت نکرده و ممکن است درد مفاصل و عوارض پوستی را برای آنان در پی داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که ویتامین D در بدن  باعث ساخت کلاژن در پوست می شود و به جوانسازی و استحکام و تقویت بافت های پوست کمک فراوانی می کند.

گرما

مشاغل زیادی وجود دارند که روزانه با گرمای زیاد دست و پنجه نرم می کنند و باعث آسیب های فراوان به پوستشان می شوند از جمله  نانوا ها، کار گران معدن و… . می دانید که گرمای زیاد بر روی بافت های پوست تاثیر مستقیم دارد با وجود زیاد آن  پوست عرق کرده و باعث تجمع آلودگی ها درون منافذ پوست می شوند که این خود باعث بروز آکنه و جوش های  ملتهبی و چرکی می شود. همچنین ناگفته نماند که هنگام گرمی زیاد پوست پا در کفش دچار تعریق شده و به دلیل تاریکی درون کفش محلی مستعد برای بروز انواع قارچ درلابه لای انگشتان می شود .

شیفت شب

خواب شبانه یکی از بخش های مهم روتین زندگی  انسان است که نه تنها برای آرامش مغز و روح  کاملا ضروری است بلکه در سلامت بدن و زیبایی نقش مهمی را ایفا می کند . اما کسانی که معمولا کارشان در شیفت شب انجام می شود مانند پرستاران ، نگهبانان … می توانند در معرض آسیب های پوستی فراوان قرار بگیرند. با  تداوم بی خوابی های شبانه به دلیل اختلالی که در سنتز ملاتونین یا هورمون تنظیم کننده خواب و بیداری رخ می دهد، روند جوان سازی و تکثیر سلول ها هم مختل می شود. با خواب بهتر، خون رسانی به بافت ها بهتر و سرعت تکثیر سلول ها بیشتر می شود و پوست زیباتر و شاداب تر خواهد شد.

از اثرات بی خوابی و یا عدم خواب شبانه سبب از بین رفتن عروق خونی اطراف چشم شده گودی و یا تیرگی زیر چشم را در پی داشته که می تواند زیبایی فرد را تاحد زیادی تحت تاثیر خود قرار دهد.

مهمانداران هواپیما

مهمانداران هواپیما یکی از مشاغل سخت و پرخطر می باشد که به علل گوناگون طرفداران زیادی دارد. شاید باورتان نشود و فکر کنید که مهمانداران بنا به شغلی که دارند هیچ گونه آسیب پوستی گریبان گیر آنان نمی شود  اما بهتر است بدانید که با بالا رفتن میزان ارتفاع تاثیر اشعه های uvآفتاب بر پوست بیشتر می شود . اشعه هاuv-a از شیشه های پنجره هواپیما به داخل نفوذ می کند و با مرور زمان باعث آسیب های فراوان پوستی نیز می شود.

همچنین هوای خشک درون هواپیما باعث دوبرابر شدن چربی پوست می شود ، که ای عامل موجب  جوش و آکنه بر روی سطح پوست می شود. ناگفته نماند خشکی موجب  پوسته پوسته شدن و ترک لب نیز خواهد شد. اما این عامل با نوشیدن بسیار آب و استفاده از مرطوب کننده بر روی پوست رفع می شود .

 

بیماری پوستی 897897897849784978

 

آرایشگران

می دانید که رنگ ها ، اکسیدان ، تافت و یا اسپری های گوناگون که از مواد های شیمیایی تشکیل شده اند و با  تماس مکرر و یا حتی با استشمام این مواد شیمیایی ،  پوست دچار آسیب می شود. این مواد باخشک کردن بافت های پوست  باعث ازبین رفتن رطوبت آن می شود که به دنبال آن ترک ، پوسته پوسته شدن  و خارش را در پی خواهد داشت. از دیگر ریسک های این شغل وجود قارچ ها هستند ، می دانید که آرایشگاه مکانی پر رفت و آمد است که باکتری قارچ با قدرت انتقال سریع می تواند با تماس سطحی و یا استفاده و از لوازم مشترک ، از طریق فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل شود.  آرایشگران در معرض بیشتری از این ویروس قرار دارند ، تماس مستقیم پوست آرایشگر با فرد مبتلا می تواند خطر ابتلا را دوچندان کند . برای پیشگیری از این موضوع هنگام اتمام کار دست و لوازم بکار رفته شده را با مایع ضد عفونی کاملا استریل کنید تا زنجیره انتقال را  قطع نمایید.

خانم های خانه دار                                                    

اگر شما به مطب های پوستی سری بزنید اکثرا خانم های خانه داری خواهید دید که بر اثر استفاده بیش از اندازه از آب و مواد شوینده پوستشان دچار التهاب شده است که عدم استفاده از دستکش این عارضه های پوستی را برای آن ها دوچندان کرده است.

می دانید که فرمولاسیون مواد شوینده همچون مایع ظرف شوی و وایتکس  یا پودرهای دستی برای شستن لباس ها با آنزیم دست انسان مطابقت ندارد. عدم استفاده از دستکش در هنگام شستشو و با تماس مکرر پوست با این مواد شوینده ، چربی و رطوبت طبیعی پوست از بین می رود. با تداوم این روند  باعث زبری و یا نازکی بیش از اندازه پوست می شوند ویا ایجاد اگزما و یا حساسیت ها را در پی خواهد داشت.

خانم های خانه دار می توانند با رعایت چند نکته بسار ساده حین کار کردن از این عوارض پوستی جلوگیری کنند:
  • خودداری از آب داغ برای شستشو
  • بعد از اتمام کار دست خود راخوب خشک کنیم علی الخصوص لای انگشتان
  • استفاده از مرطوب کننده
  • عدم استفاده از صابون برای شستشوی دست
  • استفاده از دستکش
  • و…

کلام آخر

در این میان باید ذکر شود که مبحث بیماری های شغلی بسیار وسیع است که ما در این مطلب به گوشه ای از آن پرداختیم . خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و وجود افرادی برای انجام نظارت توانسته اند این بیماری ها را کاهش دهند اما برای کنترل اساسی تر این موضوع نیازمند دستورالعمل های جدی تری نیز می باشد.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *