آیا شما هم ازاین عارضه روی بدنتان رنج می برید؟ و با دیدن آن احساس بدی به شما دست می دهد ؟ آیا همیشه با وجود ترک ها  روی پوستتان درمهمانی ها احساس خجالت می کنید؟

ترک های پوستی یک عارضه رایج در بین مردم سراسر دنیا بوده که چندان برای بدن خطری نداشته اما با بروز آن  بر روی پوست ، نمای بدی را به بدن فرد می بخشد.  داشتن پوست زیبا و سالم حق طبیعی شماست و همیشه راهی برای زیبایی وجود داشته پس برای اطلاع پیدا کردن راه های معجزه آسا رفع ترک های پوستی تا انتها با ما همراه باشید.

ترک پوستی چیست؟

در ابتدا به معرفی این عارضه می پردازیم ، ترک های پوستی که نام دیگر آن استر ، استریا و استرچ مارک بوده ، به شکل خط های نازک و یا بعضا نسبتا پهن به صورت موازی بر روی  پوست بازو ، پهلو، سینه ،شکم و باسن ایجاد می شود. جالب است بدانید که استریا در پوست های مختلف ، رنگ های متفاوتی داشته که در ابتدا شکل گیری به رنگ های  قرمز، قهوه ای بوده اما با گذشت زمان رنگ آن پریده و به صورت سفید یا نقره ای تغییر رنگ می دهند. بروز استرچ مارک ها با خارش های زیاد همراه بوده که با ایجاد آن ، پوست نازک و حساس شده و با مرور زمان افتاده و شل می شود.

اما چگونه این عارضه ایجاد می شود؟ همانطور که می دانید پوست دارای بافت های کلاژن و الاستین بوده که در اثر کشیده شدن غیرمنتظره ، این بافت ها پاره شده و رگه هایی بر روی لایه سطحی پوست (ایپیدرم و درم ) ایجاد می شود. این بریدگی های پوستی که بیشتر از آقایان در بین خانما ها شایع بوده می تواند دراثر عوامل گوناگونی رخ دهد ازجمله :

  • افزایش وزن : با افزایش وزن ناگهانی بدن ، پوست رشد کافی نداشته و این کمبود را با کشیدن پوست جبران می نماید و باعث ترک های پوستی می شود.
  • فرا رسیدن سن بلوغ : با شروع سن بلوغ و رشد سریع بدن و افزایش وزن پوست دچار این عارضه می شود.
  • زایمان خانم های باردار: این اتفاق در 90 درصد خانم های باردار وجود داشته که به دلیل کشش بسیار زیاد پوست در ناحیه شکم بروز می یابد. عوامل دیگری در تشدید شدن این مورد نقش داشته از جمله شاخص توده بدنی مادر ، وزن نوزاد و ژنتیک.
  • مصرف داروهای خاص : با خوردن برخی از داروها پوست خاصیت ارتجاعی خود را ازدست داده وبه راحتی شکننده می شود.

 

رفع ترک پوستی  96896748967897896786978

 

پیشگیری :

همانطور که می دانید زیبایی در پوست است پس تا زمانی که هیچ مشکلی برای آن پیش نیامده از آن مراقبت نمایید. شما می توانید با رعایت کامل برخی عوامل ، پوستی صاف و بدون ترک داشته باشید.

  1. وزن متعادل و ثابت ماندن در یک وزن
  2. نوشیدن آب زیاد، روزی شش تا هشت لیوان
  3. جای دادن مواد غذایی دارای انواع ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی
  4. کاهش وزن تدریجی وبا برنامه ریزی

چگونه از شر ترک های پوستی خلاص شویم؟

بهتر است بدانید که هرچه زودتر به فکر درمان ترک های پوستی باشیم راحت تر می توانیم آن را از بین ببریم. خبر خوب این است که شما با چند روش ساده با محصولات طبیعی و مغذی می توانید از بروز استرچ مارک ها جلوگیری و یا آن را رفع کنید. هرچند که این راه بسیار زمان بر بوده اما توانسته بدون هیچ عوارضی در بهبود این مشکل ما را یاری رسانده و یا روند سریع شکل گیری آن را کاهش دهد. پس به بررسی بعضی از مواد مغذی که در کاهش استریا کمک می کنند را نام می بریم :

  1. مواد غذایی مناسب

اگر دارای رژیم غذایی غلط می باشید هرچه زود تر از آن صرف نظر کنید ! در عوض ویتامین هایA , C, B  را در رژیم غذایی خود جای دهید تا شاهد بروز استریا در بدن خود نباشید. نقش ویتامین ها برای بدن انسان بسیار مفید بوده که یکی از ویژگی های آن ها کلاژن سازی در پوست بوده که موجب بالا رفتن سطح خاصیت ارتجاعی پوست شده که این عوامل  گفته شده از بروز هر گونه ترک بر روی پوست جلوگیری می کند.

مواد غذایی دارای ویتامین c

  • سیب زمینی شیرین
  • پرتقال
  • فلفل دلمه
  • کیوی
  • کلم بروکلی و…

ویتامین B

وجود این ویتامین برای بدن مفید وضروری بوده و باخوردن تخم مرغ ، موز ، برنج  می توانید این ویتامین را برای بدن خود تامین نمایید. یکی از خواص بارز ویتامین  B ترمیم بافت های آسیب دیده پوست بوده که به احیای سلول ها می پردازد.

ویتامین A

غذاهای سرشار از بتاکارن و ویتامین A: هویج ، کدو ، انبه ، طالبی سبزیجات و…

  1. آلوئه ورا

یکی از گیاهانی که در پیشگیری و بهبود این مشکل بسیار موثر بوده ، گیاه آلوئه ورا است. ژل موجود در گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان قوی و موادی معدنی مغذی باعث کلاژن سازی در لایه های مختلف پوست می شود. همچنین از دیگر مزیت آن ، آبرسانی قوی این ژل بوده که مانند یک مرطوب کننده قوی عمل کرده و موجب خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست می شود.

شما می توانید با ترکیب  کپسول های ویتامین E ,A به آن خاصیت دوچندان ببخشید.

طریقه مصرف

ویتامین های E, A و ژل گیاه معجزه آسای آلوئه ورا باهم مخلوط کرده و آن را خوب بر روی  پوست خود ماساژ دهید. به مدت 15دقیقه صبر نمایید تا به خوبی جذب بافت های پوست شود و تاثیر شگفت انگیز خود را بجا بگذارد و بعد در انتها آن ناحیه را با آب ولرم بشویید.  شما می توانید حداکثر روزی دوبار از این ماسک استفاده نموده واز فواید آن درمدت زمان کوتاه برخوردار شوید.

  1. استفاده از روغن ها

روغن ها به دلیل گرفته شدن از عصاره گیاهان دارای مواد معدنی بسیارمفید بوده و همچنین به دلیل ذرات تشکیل دهنده بسیار کوچک  توانسته از نفوذ پذیری نسبتا بالایی برخوردار باشد. بهتر است بدانید که درمان ترک های پوستی با استفاده از روغن ها به صوت علمی ثابت نشده، ولی تجربه ثابت کرده که کسانی که از روغن ها برای سلامتی پوست خود استفاده می نمودند ، ترک های کمتری بر روی بدنشان دیده می شود.

اما چه روغن هایی مفید هستند؟

  • روغن بادام
  • روغن کرچک
  • روغن زیتون
  • روغن گل رز
  • روغن دانه انگور

از بین بردن ترک های پوستی به روش های پزشکی

امروزه به دلیل پیشرفت های علمی و به وجود آمدن روش های نوین ، روند بهبود سرعت بخشیده که در ادامه به بررسی بیشتر آن ها می پردازیم .

  1. میکرودرم ابریژن از بین برنده ترک های پوستی

میکرودرم ابریژن یکی از روش های ایمن و بدون عمل جراحی بوده  که با ساییدن پوست توسط  کریستال های آلومینیوم این دستگاه ، سلول های مرده بدن را کاملا از بین برده و باعث احیای سلول ها جدید در پوست می شود.

این دستگاه به دلیل تحریک کلاژن و الاستین در لایه های مختلف بدن توانسته به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و تا حد زیادی موجب جوانسازی پوست شود.

بهتر است بدانید که اثر گذاری این دستگاه زمانی است که به تدریج بر روی پوست اتفاق بیافتد پس برای تاثیر گذاری بالای این موضوع لازم است هفته ای یک بار این کار را تکرار نمایید.

 

رفع ترک پوستی 998596848694984685418647864

 

از دیگر مزیت های استفاده از این دستگاه
  • بهبود جریان خون
  • رفع التهابات بدن
  • پوست روشن وشفاف
  • انعطاف پذیری پوست
  1. درمان با لیزر

لیزر یکی از روش های امروزی بوده که به دلیل تاثیر زیاد وعملکرد بالا ، بیشتر پزشکان و متخصصان این روش را برای بهبود ترک های پوستی پیشنهاد می دهند. شما با انجام چند جلسه لیزر می توانید به بهبود نسبی برسید اما چگونه ؟  دستگاه لیزر با تابیدن نورهای خود به لایه ی میانی پوست باعث افزایش کلاژن بدن ، استحکام پوست و کاهش عمق ترک های پوستی می گردد. همچنین لازم به ذکر است که روش دیگر این دستگاه لایه برداری سطحی بوده که با این عمل توانسته باعث رفع ترک های پوستی شود.

نکته قابل ذکر اینکه اگر این کار توسط افراد بی تجربه انجام شود ممکن است باعث بروز لک های پوستی و عوارض دیگر  گردد.

  1. کربوکسی تراپی

این روش که تاییدیه سازمان دارو وغذایی آمریکا را داشته {F.D.A} یکی از راه های بدون عوارض برای از بین بردن ترک های پوستی بعد از زایمان بوده است .این روش غیر تهاجمی  می تواند تا ۷۰ درصد از ترک های پوستی بعد از زایمان را ازبین ببرد که به وسیله یک سوزن نازک  به ترک های پوستی گاز کربن دی اکسید تزریق می شود .این گاز بعد از ده دقیقه جذب سلول های پوست شده که به افزایش اکسیژن و کلاژن سازی کمک شایانی کرده است . بعد از چند جلسه کربوکسی تراپی ضخامت پوست افزایش یافته و استرچ مارک ها کاهش می یابند.

از مزیت های دیگر آن

  • بهبود قابلیت ارتجاعی پوست
  • موثر برای انواع پوست ها
  • استحکام پوست
  • جوانسازی پوست
  • کم هزینه تر و از بقیه روشهای رفع ترک

نکته قابل توجه این که این روش در مطب به صورت سرپایی صورت گرفته که از درد کمتری به نسبت دیگر روش ها برخوردار بوده که شما را از عمل های جراحی برای برطرف کردن استرچ مارک ها بی نیاز می کند.

  1. آر اف فرکشنال

یکی از بروزترین روش های زیبا سازی و جوانسازی پوست آر اف فرکشنال بوده است. این روش با استفاده از امواج های رادیویی ایمن توانسته یکی از روش های درمان استرچ مارک ها به حساب بیاید که با دو روش توانسه ترک های پوستی را از بین می برد :

  1. تحریک کلاژن سازی پوست : امواج های رادیویی که توسط این دستگاه به لایه میانی پوست درم فرستاده شده و باعث تحریک کلاژن سازی پوست می شود.
  2. فیبرو پلازی : فیبروزپلازی در بدن باعث تشکیل بافت های فیبروزی شده که این بافت ها با خاصیت کلاژن سازی در بدن استحکام بیشتر بافت های پوست را در پی دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *