همه ما شنیده‌ایم که زیبایی از درون شروع می‌شود. پوست شما بزرگ‌ترین اندام بدن شماست. مسائل خارجی می‌تواند نشانه گویایی از جنگ‌هایی باشد که در داخل به راه افتاده است.
یک روال مراقبت از پوست ممکن است برای ایجاد آرامش در نبردهای هورمونی نامتعادل در زیر سطح کافی نباشد. استرس نبرد پوست شما را سخت‌تر می‌کند. افزایش کورتیزول می‌تواند پیام‌هایی را که اعصاب شما تصمیم به ارسال دارند، با هم مخلوط کرده و باعث ایجاد هر چیزی از بروز کهیر تا خطوط ریز شود.
در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که چگونه استرس روحی، جسمی و هورمونی پوست شما را تغییر می‌دهد. اما مهم‌تر از همه به شما می‌گوییم که در این مورد چه کاری می‌توانید انجام دهید.

استرس چیست؟

استرس روش بدن شما برای پاسخگویی به هر نوع تقاضا یا تهدید است.
وقتی احساس خطر می‎کنید-چه واقعی باشد چه خیالی- دفاع بدن در یک فرایند سریع و خودکار که به واکنش “جنگ یا گریز” یا “واکنش استرس” معروف است، به سرعت بالا می‌رود.
واکنش استرس راه بدن برای محافظت از شما است.
هنگامی‌که استرس به شما وارد می‌شود، به شما کمک می‌کند تا تمرکز، انرژی و هوشیاری خود را حفظ کنید.
در مواقع اضطراری، استرس می‌تواند زندگی شما را نجات دهد – به عنوان مثال به شما قدرت بیشتری می‌دهد تا از خود دفاع کنید، یا شما را ترغیب می‌کند تا برای جلوگیری از تصادف رانندگی به ترمز ضربه بزنید.
استرس همچنین می‌تواند به شما در مقابله با چالش‌ها کمک کند.
اما فراتر از یک نقطه خاص، استرس دیگر مفید نیست و باعث آسیب جدی به سلامت، خلق و خو، بهره وری، روابط و کیفیت زندگی شما می‌شود.
اگر مرتباً احساس می‌کنید دچار آشفتگی و غرق شدن هستید، وقت آن است که برای بازگرداندن تعادل سیستم عصبی خود وارد عمل شوید. شما می‌توانید با یادگیری نحوه تشخیص علائم و نشانه‌های استرس مزمن و اقدامات لازم برای کاهش اثرات مضر آن، از خود محافظت کنید – و طرز فکر و احساس خود را بهبود بخشید.
بدن شما بیشتر اوقات در حالت استرس شدید قرار دارد. این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
استرس مزمن تقریباً همه سیستم های بدن شما را مختل می کند. آسیب‎های پوست و مو ناشی از استرس می‎تواند بر زیبایی شما تاثیرگذار باشد. در ادامه با هم به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

استرس 68768698796867869786978

 

رابطه ذهن و پوست


بدن شما به تغییرات در وضعیت روانی شما واکنش نشان می‌دهد. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی جدید یا بروز مشکلات پوستی موجود شود.
وقتی احساس استرس می‌کنید، سیستم عصبی سمپاتیک هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را در بدن شما آزاد می‌کند. کورتیزول باعث افزایش تولید چربی در غدد پوست شما می‌شود که می‌تواند منجر به انسداد منافذ و بروز آکنه شود. استرس مزمن منجر به افزایش مداوم سطح این هورمون‌ها می‌شود و می‌تواند بر سلامت پوست شما تأثیر منفی بگذارد.
علاوه بر این، شرایط روانی باعث افزایش التهاب داخلی می‌شود. هنگامی‌که بدن شما متوجه تهدید می‌شود، سیستم ایمنی پاسخی برای رسیدگی به آن ارسال می‌کند – این پاسخ التهاب است.
معمولاً التهاب به محافظت و التیام بدن ما در برابر میکروب‌ها و زخم‌ها کمک می‌کند، اما بدن تحت استرس باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن بیش از حد واکنش نشان داده و واکنش التهابی را ارسال کند.
استرس همچنین می‌تواند از طریق ارتباط روده و پوست باعث التهاب شود. استرس بر تعادل باکتری‌های روده تأثیر می‌گذارد و منجر به آزاد شدن التهاب می‌شود. التهاب داخلی می‌تواند به صورت خارجی به صورت بیماری‌های پوستی مانند آکنه، یا اگزما و پسوریازیس ظاهر شود. افرادی که دارای بیماری‌های التهابی مزمن پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه هستند، زمانی که تحت استرس قرار دارند حساسیت بیشتری نسبت به شعله ور شدن دارند.

استرس چگونه بر پوست شما تأثیر می‌گذارد؟

روش‌های زیادی وجود دارد که استرس بر روی پوست شما تأثیر می‌گذارد:

  • هورمون استرس کورتیزول منجر به تولید بیش از حد سبوم (روغن) در غدد پوست شما می‌شود که باعث بروز آکنه می‌شود.
  • استرس بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد، باعث می‌شود پوست شما واکنش پذیرتر و حساس‌تر شود و باعث بثورات، کهیر و قرمزی می‌شود.
  • استرس شرایط پوستی التهابی موجود مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه را تشدید می‌کند و منجر به شعله‌ور شدن می‌شود.
  • استرس ممکن است باعث شود که شما عصبی یا مضطرب شوید و در مورد جوش یا آکنه انتخاب کنید، یا پوست خود را خراش دهید تا قرمز یا شکسته شود.

 

تأثیر استرس بر مو

 

دلایل زیادی برای ریزش موی مردان و زنان وجود دارد، اما محققان معتقدند استرس ممکن است دلیل اصلی ریزش بی دلیل مو باشد. هنگامی که فردی تحت استرس است، موها می‌توانند وارد مرحله تلوژن (ریزش) شوند. تلوژن افلوویوم یک مشکل رایج ریزش مو است که می‌تواند تا سه ماه پس از یک رویداد استرس زا رخ دهد. پس از ریزش موی اولیه، موها معمولاً در عرض شش تا نه ماه دوباره رشد می‌کنند.
رویدادهای تغییر دهنده زندگی مانند زایمان یا جراحی نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. در این مواقع، بدن از رشد مو “متوقف می‌شود” تا روی بهبود تمرکز کند. به این ترتیب، موها آن‌قدر رشد نمی‌کنند و برخی می‌توانند بلافاصله ریخته و رشد نکنند.
استرس بر افراد متفاوت تأثیر می‌گذارد – برخی ممکن است دچار زخم شوند، یا دچار حمله قلبی شوند یا موهای خود را از دست بدهند. ریزش مو یک واکنش طبیعی در برابر استرس است، اما بیماران باید برای ارزیابی مناسب به متخصص پوست مراجعه کنند تا سایر علل پزشکی را رد کنند.

 

استرس 789684769856647868564868

 

این نکات خود مراقبتی را برای بیماری‌های پوستی مرتبط با استرس رعایت کنید.

حتی اگر استرس دارید به روال مراقبت از پوست خود پایبند باشید.
صبح و شب صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید، مرطوب کننده غیر کمدوژنیک با کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از درمان‌های موضعی نسخه‌ای و بدون نسخه خودداری کنید.
ورزش منظم را برنامه‌ریزی کنید

فعالیت مستمری را پیدا کنید که از انجام آن لذت می‌برید، خواه دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا رده‌های آمادگی جسمانی گروهی آنلاین.
یوگا یا تای چی ملایم به آن اضافه کنید که مطمئناً با استرس مبارزه می‌کند.
برای پوست و سلامت کلی شما مفید است. هورمون‌های تمرین خوب باعث افزایش انرژی و بهبود خلق و خو می‌شود.
تمرینات منظم مدیریت استرس را انجام دهید، از جمله:

  • تنفس عمیق
  • ذهن آگاهی
  • مدیتیشن
  • اظهارات روزانه

مراقب رژیم غذایی خود باشید.

از الکل، نیکوتین، شیرینی و کربوهیدرات‌های پیچیده تصفیه شده، غذاهای بسیار فرآوری شده و حساسیت‌های غذایی شناخته شده خودداری کنید.
بر خوردن همیشگی ترکیبی کامل از میوه‌ها و سبزی‌ها، پروتئین بدون چربی، چربی‌های خوب و غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند آووکادو و انواع توت‌ها تمرکز کنید.

برای استراحت و آرامش خود وقت بگذارید.
از حمام آرام  و ماسک جو دوسر لذت ببرید. یک کتاب خوب بخوانید، به موسیقی یا پادکست موردعلاقه گوش دهید یا ماساژ دریافت کنید.

 

استرس 69789678967896787

 

هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیادی آب به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد. اجتناب از الکل و مقادیر زیاد کافئین به وضعیت هیدراتاسیون شما نیز کمک می‌کند.

برنامه خواب منظم داشته باشید.
استرس می‌تواند شما را خسته و ناخوشایند نشان دهد ، اما کمبود خواب نیز همین‌طور است. خواب باعث بهبود خلق و خو شده و به شما کمک می‌کند تا با استرس‌های روزانه بهتر کنار بیایید.
هر شب 7-8 ساعت خواب بی‌وقفه را در نظر بگیرید. رسانه‌های اجتماعی و وسایل الکترونیکی خود را یکی دو ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

با یک دوست مورد اعتماد مشورت کنید یا یک درمانگر پیدا کنید تا با او صحبت کنید، به ویژه اگر سلامت روانی شما در مسیر آسیب است. اگر در مورد پول، ازدواج یا حتی بیماری مزمن پوستی خود استرس دارید، درخواست کمک تخصصی هرگز ضرری ندارد. شما ممکن است از درمان رفتار شناختی و سایر تکنیک‌های کاهش استرس برای کمک به شما در مقابله با دوره‌های پر استرس سود ببرید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *