آفتاب سوختگی اصطلاحی برای پوست قرمز، گاهی متورم و دردناک است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از خورشید ایجاد می شود. آفتاب سوختگی می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد.
میزان آن بستگی به نوع پوست و میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب دارد. آفتاب سوختگی یک عامل خطر جدی برای سرطان پوست است .
آیا راهی وجود دارد که بتوانید سرنوشت پوست آفتاب سوخته را به عقب برگردانید؟
خوشبختانه، متخصصان روش هایی را برای برطرف کردن برخی از مشکلات ناشی از خورشید یافته اند که حذف همه آسیب ها را امکان پذیر می کند. در اینجا با هم به بررسی این اقدامات در شرایط معمول می پردازیم.

آفتاب سوختگی 6846868678678686

تعریف آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یک واکنش التهابی در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) به خارجی‌ترین لایه‌های پوست است. در اصل همه چیز ملانین است، رنگ‌دانه‌ای که به پوست شما رنگ می‌دهد و از آن در برابر اشعه خورشید دفاع می‌کند. ملانین باعث تیره شدن پوست محافظت نشده شما در معرض نور خورشید می‌شود. میزان تولید ملانین توسط ژنتیک تعیین می‌شود، به همین دلیل است که برخی از افراد در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌گیرند و برخی دیگر برنزه می‌شوند. هر دو نشانه آسیب سلول به پوست هستند. برای افراد مبتلا به ملانین کمتر، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب محافظت نشده می‌تواند باعث سلول‌های پوست قرمز، متورم و دردناک، همچنین به عنوان شناسه آفتاب سوختگی شود. آفتاب سوختگی می‌تواند از خفیف تا تاول متغیر باشد.
به دلیل تغییرات در شدت تابش اشعه ماوراء بنفش از جو، با نزدیک شدن به خط استوا خطر آفتاب سوختگی افزایش می‌یابد. هر چه عرض جغرافیایی بیشتر باشد، شدت اشعه ماوراء بنفش کمتر است. این خطر بسیار فراتر از هرگونه درد، قرمزی و ناراحتی کوتاه مدت است، زیرا پس از محو شدن آفتاب سوختگی، آسیب پایدار باقی می‌ماند.
وقتی پوست شما صورتی و دردناک می‌شود، بیشتر آسیب‌ها از قبل انجام شده است. آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که DNA سلول‌های پوست شما آسیب ببیند. با گذشت زمان، این آسیب‌ها افزایش می‌یابد
بر اساس دقیقه به دقیقه، میزان تابش اشعه ماوراء بنفش به زاویه خورشید بستگی دارد. بزرگ‌ترین خطر هنگام ظهر خورشیدی زمانی است که خورشید مستقیماً بالای شما قرار دارد.
پس از آفتاب سوختگی، ممکن است پوست شما شروع به لایه برداری کند. این نشانه این است که بدن شما سعی می‌کند خود را از شر سلول‌های آسیب دیده خلاص کند. هرگز سعی نکنید خودتان پوست را بکنید، بگذارید به طور طبیعی از بین برود.

روش‌های درمان آفتاب سوختگی

برای تسریع روند بهبودی و محدود کردن عوارض پس از آن، به روش‌های زیر می‌توانید فوراً آفتاب سوختگی را درمان کنید:

  1. خشک شدن پوست

آفتاب می‌تواند پوست شما را لکه دار کند و لکه‌های خشنی برای شما باقی بگذارد. از یک اسکراب یا لوفا برای لایه برداری ملایم و برداشتن لایه بالای سلول‌های مرده پوست استفاده کنید تا پوست نرم زیر آن نمایان شود. سپس با لوسیون مرطوب کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، از استفاده محصولات حاوی نفت مانند وازلین که گرما را به دام می‌اندازند، صرف نظر کنید. همچنین در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

  1. چین و چروک شدن پوست

اشعه ماوراء بنفش می‌تواند کلاژن و الاستین را تجزیه کند، دو پروتئین که پوست را محکم و صاف نگه می‌دارد. برای از بین بردن چین و چروک‌های زیر، این روش‌های درمانی را امتحان کنید:
بتاکاروتن: تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان پوست را انعطاف‌پذیرتر کرده و چین و چروک‌ های ناشی از آفتاب را کاهش می‌دهد. می‌توانید آن را در میوه‌ها و سبزیجات مانند هویج، اسفناج و طالبی یا مکمل آن پیدا کنید.
رتینوئیدها: این ترکیبات باعث افزایش کلاژن در پوست شما می‌شود. متخصص پوست شما می‌تواند کرم یا سرم تجویز کند، مانند ترتینوئین (Renova، Retin-A). شما می‌توانید فرم کمتر قوی، رتینول، را در محصولات بدون نسخه پیدا کنید. آن‌ها همه کارها را از صاف کردن خطوط ریز و محو شدن نقاط تیره گرفته تا کوچک‌تر نشان دادن منافذ انجام می‌دهند. از این محصول شب استفاده کنید زیرا نور خورشید باعث غیرفعال شدن رتینوئیدها می‌شود. آن‌ها می‌توانند پوست شما را تحریک کنند، بنابراین بهتر است آن‌ها را در روال مراقبت از پوست خود قرار دهید. در طول روز از کرم حاوی آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C، عصاره قهوه یا چای سبز استفاده کنید. آن‌ها در برابر آسیب خورشید به کلاژن و الاستین ، پروتئین‌هایی که پوست را محکم و انعطاف پذیر نگه می‌دارند، محافظت کرده و علائم پیری موجود را بهبود می‌بخشد.

  • لایه برداری شیمیایی: این درمان سلول‌های آسیب دیده را از لایه‌های بالایی پوست شما حذف می‌کند. گزینه‌ها می‌توانند از کرم آلفا هیدروکسی یا سالیسیلیک اسید که خودتان استفاده می‌کنید گرفته تا لایه برداری با عمق متوسط، که از متخصص پوست دریافت می‌کنید، متفاوت باشد.
  • میکرودرم ابریژن: این تکنیک از دانه‌های ریز، کریستال یا نوک الماس برای حذف لایه بیرونی پوست استفاده می‌کند. همچنین باعث رشد کلاژن می‌شود. میکرودرم ابریژن می‎تواند درمان مناسبی برای از بین بردن آثار آفتاب سوختگی باشد.
  • لیزر درمانی: پالس‌های کوتاه نور متمرکز لایه‌ها یا نواحی خاصی از پوست را برمی‌دارد تا پوست تازه و زیر آن نمایان شود. انواع مختلفی از لیزر درمانی وجود دارد که شامل لیزر CO2 و لیزر اربیوم می‌شود.

 

آفتاب سوختگی 668468966978968796

 

  1. داروهای شیمیایی بدون نیاز به نسخه

درمان‌های بدون نسخه و تجویز شده می‌تواند به از بین بردن لکه‌های تیره ناشی از آفتاب سوختگی، که به عنوان لکه‌های کبدی یا لنتیژین خورشیدی نیز شناخته می‌شوند، کمک کند. پوست شما یک ماده شیمیایی به نام ملانین می‌سازد تا از خود در برابر اشعه UV محافظت کند. آفتاب زیاد می‌تواند باعث ایجاد توده‌ای از آن شود که به صورت یک لکه قهوه‌ای یا سیاه تخت خود را نشان می‌دهد. برای مبارزه با آسیب، سعی کنید:

  • کرم‌های روشن کننده پوست: محصولات حاوی هیدروکینون می‌توانند پوست را روشن کنند. کوجیک و اسیدهای گلیکولیک دو ترکیب دیگر هستند که می‌توانند به حذف این علائم نیز کمک کنند.
  • رتینوئیدها: این ترکیبات علاوه بر صاف کردن چین و چروک، گردش و از بین رفتن سلول‌های رنگ‌دانه را تسریع می‌کنند.
  • کرایوتراپی: نیتروژن مایع ناحیه را منجمد می‌کند تا از بین برود.
  • لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزر درمانی: این درمان‌ها می‌توانند لایه‌های بیرونی پوست را بردارند تا پوست جدید و شفاف به سطح برسد.
  1. درمان ملاسما

بیش از 6 میلیون آمریکایی به این لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری لکه‌دار مبتلا می‌شوند. اگرچه کارشناسان دلیل دقیق آن را نمی‌دانند، اما می‌دانند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث افزایش بیش از حد ملانین و ایجاد لکه‌های روی پوست شود.
شما می‌توانید ملاسما را با بسیاری از روش‌های درمانی مشابه که برای لکه‌های پیری عمل می‌کند، مانند کرم‌های روشن کننده پوست، از بین ببرید. یک مطالعه نشان داد که هیدروکینون، کوجیک اسید و اسید گلیکولیک همه در کاهش لکه‌ها به خوبی کار می‌کنند. لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزر درمانی نیز گزینه‌هایی هستند.
مهم‌ترین  کار، اجتناب شدید از آفتاب و استفاده آزاد از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع که در برابر UVA ، UVB و نور مرئی محافظت می‌کنند، برای درمان موفقیت آمیز ملاسما ضروری هستند.

آفتاب سوختگی 986896856387698968968

 

  1. مرطوب کردن با ALOE در حالی که پوست مرطوب است

بعد از دوش گرفتن و در حالی که پوست هنوز مرطوب است، از مرطوب کننده‌ای که حاوی آلوئه ورا است برای تسکین پوست خود استفاده کنید. هنگام آفتاب سوختگی، باید پوست خود را تا حد ممکن مرطوب نگه دارید تا به بهبود آن کمک کند. اطمینان حاصل کنید که در صورت نیاز بار دیگر درخواست دهید. همچنین می‌توانید مرطوب کننده را قبل از استفاده برای تسکین بیشتر در یخچال بگذارید.

  1. هیدرات برای بازگرداندن مایعات از دست رفته

آفتاب سوختگی مایع را به سطح پوست می‌کشاند و از بدن دور می‌کند. حتماً مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های ورزشی بنوشید تا مایعات بدن از دست رفته را جایگزین کرده و الکترولیت‌ها را دوباره پر کنید. این به سوختگی شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابد.

  1. در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که شما یا کودکی در قسمت وسیعی از بدن دچار تاول شدید، تب و لرز دارید یا دچار خلط یا گیجی شده‌اید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید. تاول‌ها را خراشیده یا پاره نکنید، که می‌تواند منجر به عفونت شود. علائم عفونت شامل رگه‌های قرمز یا ترشح چرک است.

 

حرف آخر

پس از آفتاب سوختگی پوست شما بهبود می‌یابد، اما آسیب واقعی وارد شده است. آفتاب‌سوختگی‌های مکرر شما را در معرض خطر قابل توجهی برای سرطان پوست و پیری زودرس پوست قرار می‌دهد. دستورالعمل‌های محافظت در برابر آفتاب را مرور کنید . به یاد داشته باشید که این آفتاب سوختگی چه احساس بدی خواهد داشت، سپس متعهد شوید که هر روز، در طول سال از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *