ممکن است شما شک داشته باشید که پوستی خشک ، چرب یا حساس دارید ، اما آیا واقعاً نوع پوست خود را می‌شناسید؟ دانستن نوع پوست واقعی شما می‌تواند در زمان خرید محصولات آرایشی بهداشتی وهم چنین مراقبت از پوستتان به شما کمک کند. در حقیقت، استفاده از محصولات نامناسب – حتی از برندهای معتبر و محبوب – برای نوع پوست شما می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه، خشکی یا سایر مشکلات پوستی شود.
برای یادگیری اینکه چگونه می‌توان روال مراقبت از پوست خود را ایجاد کرد خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

مراقبت از پوست 48797486484894894848574

 

چگونه نوع پوست خود را شناسایی کنیم؟

اگر از نوع پوست خود مطمئن نیستید، می‌توانید یک آزمایش فیزیکی نیز برای بررسی نوع پوست خود انجام دهید. یک آزمایش خانگی میزان تولید سبوم را اندازه گیری می‌کند. سبوم مایعی مومی و روغنی است که از منافذ پوست شما ایجاد می‌شود. میزان سبوم تولید شده توسط پوست می‌تواند تعیین کند که پوست شما کدام یک از انواع زیر است:

  • خشک
  • چرب
  • طبیعی
  • مختلط

آزمایش تولید سبوم روی صورت تمیز دقیق ترین راه برای تعیین نوع پوست شماست. این مراحل را دنبال کنید:
صورت خود را بشویید و خشک کنید. 30 دقیقه صبر کنید.
کاغذ یا لکه‌های روغن را به آرامی روی مناطق مختلف پوست مانند پیشانی و بینی، گونه‌ها و چانه فشار دهید.
ورق را به سمت نور نگه دارید تا ببینید کاغذ تا چه اندازه شفاف است.
نتایج آزمون نوع پوست به صورت زیر است:

  • بدون شفافیت، اما با پوسته پوسته یا پوست سفت: خشک
  • خیس شده: چرب
  • سطوح مختلف جذب در نواحی مختلف صورت: مختلط
  • نه خیلی چرب و نه پوسته پوسته: طبیعی

در کنار انواع پوست فوق، می‌توانید پوستی حساس نیز داشته باشید که از معیارهای سبوم پیروی نمی‌کند. پوست حساس به موارد زیر بستگی دارد:

  • پوست شما با چه سرعتی به کاربرد محصول واکنش نشان می‌دهد
  • چقدر پوست شما از خود محافظت می‌کند
  • به راحتی پوست شما قرمز می‌شود
  • احتمال حساسیت پوستی

مراقبت از پوست 4874874841848547848754

ایجاد یک برنامه روزمره برای مراقبت از پوست

پس از آنکه نوع پوست خود را شناختید، حالا نوبت آن است تا برای مراقبت از آن یک برنامه ریزی مناسب داشته باشید. یک برنامه روزانه مراقبت از پوست می‌تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوست و بهبود نگرانی‌های خاص مانند آکنه، اسکار و لکه‌های تیره کمک کند. یک روتین مراقبت از پوست روزانه دارای چهار مرحله اساسی است که می‌توانید یک‌بار در صبح و یک‌بار قبل از خواب انجام دهید.

  1. پاک‌سازی:
    پاک‌کننده‌ای انتخاب کنید که پس از شستن پوست شما را سفت نکتد. اگر پوست خشک دارید و آرایش ندارید، صورت خود را بیش از دو بار در روز تمیز نکنید. از شستشو با احساس تمیزکننده بودن پرهیز کنید زیرا این بدان معنی است که روغن‌های طبیعی پوست شما از بین رفته است. پاک کننده‌هایی که برای انواع پوست به خوبی کار می‌کنند می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. قانون کلی در اینجا این است که پاک کردن چهره دو بار در روز – یک‌بار در صبح، یک‌بار در شب – ایده آل است. در پایان روز، تمیز کردن مهم است تا نه تنها محصولات مراقبت از پوست و آرایش‌هایی که صبح انجام داده‌اید، بلکه چربی اضافی، عرق، سلول‌های مرده پوست، آلاینده‌ها و سایر آوارهایی که روی پوست جمع می‌شوند را نیز پاک خواهد کرد.
  2. سرم ها:
    سرمی با ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها بهتر است صبح‌ها، زیر ضد آفتاب استفاده شود. در شب، رتینول یا رتینوئیدهای تجویز شده بهترین عملکرد را دارند. سرم‎های دارای ویتامین C و E و رتینول مؤثرتر هستند. سرم‎‎ها درمانی فوق‌العاده غلیظ و غنی از مواد مغذی هستند که نگرانی‌های خاصی را برطرف می‌کنند، بنابراین بهتر است که آن‌ها را در برنامه مراقبت از پوست خود نگه دارید. امروزه سرم ‎های مختلفی در بازار موجود است، اما برای روز، متخصصین سرم‎ های آنتی اکسیدانی را پیشنهاد می‌کنند که مزایای مختلفی را فراهم می‌کند – از کمرنگ شدن پاسخ التهابی پوست تا خنثی‌سازی آسیب‌های اشعه UV و آلاینده‌های محیطی را شامل شوند.
  3. تونر:

اکثر مردم ترجیح می‌دهند از تونرها صرف نظر کنند، دلیل این امر این است که تصور غلطی در مورد تونرها برای خشن بودن و تحریک پوست وجود دارد. خوشبختانه دیگر چنین نیست. اگرچه آن‌ها از نظر ظاهری منافذ را کوچک نمی‌کنند، اما نوع جدید تونرها می‌توانند اهداف مختلفی داشته باشند مانند اینکه:
به عنوان یک سیستم انتقال آنتی اکسیدان ها، مشتقات ویتامین B و حتی اسیدهای مقوی عمل می‌کنند.
علاوه بر این، هر نوع تونر برای یک مشکل پوستی متفاوت در نظر گرفته شده است، بنابراین استفاده از نوع مناسب برای نگرانی پوست مهم است.
تونرها برای کمک به بازگرداندن PH پوست ایجاد شده‌اند. مواد پاک کننده صورت اکنون بسیار متعادل‌تر شده‌اند، به‌طوری که تونرها برای هر نوع پوست یک اقدام ضروری هستند.

 

 

مراقبت از پوست 84967846987987967896789678

 

  1. مرطوب کننده:
    حتی پوست‌های چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارند، بهتر است از مرطوب کننده‌های با ترکیبات مواد سبک، دارای ژل و غیر کمدوژنیک استفاده کنید یا از انواع لوسیون صورت  که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند . پوست خشک ممکن است از کرم‌هایی با قدرت مرطوب کننده بیشتر مانند کرم حلزون بهره‌مند شود. اکثر مارک‌ها بر روی بسته بندی محصولات خود را به عنوان ژل یا کرم برچسب گذاری می‌کنند.
  2. ضد آفتاب:
    حداقل 15 دقیقه قبل از رفتن به خارج از منزل، ضد آفتاب بزنید زیرا فعال شدن ضد آفتاب مدتی طول می‌کشد. رنگ‌های تیره پوست درواقع به محافظت بیشتر در برابر آفتاب نیاز دارند زیرا اصلاح رنگ‌دانه بیش از حد دشوار است. ضد آفتاب‌هایی که محافظت گسترده در برابر UVA / UVB را ارائه می‌دهند و توسط بنیاد سرطان پوست توصیه می‌شوند.
  3. کرم چشم:

استفاده از کرم دور چشم بسیار حیاتی است حداقل هر شب – اگرنه دو بار در روز – از 20 سالگی امری مفید در جهت حفظ سلامت و ضخامت پوست پلک است. بهبود کیفیت پوست در این ناحیه در اوایل حین اطمینان از این است که پوست پلک به راحتی سستی و ظاهر صاف خود را از دست نمی‌دهد.
برای دستیابی به بهترین نتیجه، سازگاری کلیدی است. استفاده منظم از کرم دور چشم با گذشت زمان باعث ارتجاع پوست پلک می‌شود و می‌تواند باعث بهبود یا جلوگیری از برخی خطوط ظریف یا از بین رفتن کلاژن شود. به یاد داشته باشید: هیچ چیز جادویی نیست. نتایج یک شبه اتفاق نمی‌افتد، می‌توانید با انتخاب کرم دور چشم با SPF یا استفاده از کرم ضد آفتاب از پوست ظریف اطراف چشم خود محافظت کنید. هنگام بیرون بودن از عینک آفتابی استفاده کنند تا از آسیب اشعه ماورا UV بنفش و خطوطی که می‌توانند در گوشه چشمان شما ایجاد شود محافظت کند.

مراقبت از پوست 48698479684987497496879897897

نکات مهم در داشتن برنامه مراقبت از پوست

  1. وقتی خسته هستید، خوابیدن بدون شستن صورت وسوسه انگیز است. اما گذاشتن آرایش روی پوست می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه شود. بنابراین آن را با یک پاک کننده ملایم یا پاک کننده آرایش بشویید. از پارچه شستشوی نرم یا پدهای نخی استفاده کنید. اگر از داروهای جوش استفاده می‌کنید، زمان مناسب برای استفاده آن وقتی است که صورت شما است و آرایش نمی‌کنید.
  2. محصولی متناسب با نوع پوست و حساسیت خود انتخاب کنید و یادتان باشد که برچسب‌ها را بخوانید. برخی از محصولات مانند رتینول یا رتینوئیدهای تجویز شده فقط باید در شب استفاده شوند.
  3. برای هرنوع پوستی هیدراته بمانید.
  4. روبالشی خود را حداقل هفته‌ای یک‌بار عوض کنید.
  5. قبل از خواب موها را بشویید یا بپیچید.
  6. هر روز ضد آفتاب بزنید و 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از آن استفاده کنید.

با یک روال اساسی و ساده شروع کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می‌دهد. بعد از اینکه مطمئن شدید، می‌توانید محصولات اضافی مانند لایه بردار، ماسک و روش‌های درمانی برای افزایش سلامت پوست خود اضافه کنید.
پچ تست  محصولات جدید را فراموش نکنید، مخصوصاً اگر مشکوک به داشتن پوست حساس هستید. این می‌تواند به شما کمک کند واکنش‌های آلرژیک بالقوه را شناسایی کنید.
برای تست پچ یک محصول جدید:
مقدار کمی از محصول را روی پوست خود در یک منطقه محتاط مانند قسمت داخلی مچ دست یا بازوی داخلی خود بمالید.

48 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی نشان داده است یا خیر.

96 ساعت پس از استفاده از محل مورد نظر را بررسی کنید تا ببینید آیا واکنش تأخیری دارید یا خیر.

واکنش آلرژیک ممکن است شامل التهاب، قرمزی، برجستگی‌های کوچک یا خارش باشد. در صورت مشاهده این علائم، ناحیه مورد آزمایش خود را با آب و یک پاک کننده ملایم بشویید. سپس محصول را برگردانید و محصول دیگری را متناسب با نوع پوستتان امتحان کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *