” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

 

آکنه نوعی بیماری مزمن و التهاب پوستی است که باعث بروز لکه‌ و جوش‌ می‌شود، به خصوص در نواحی صورت، شانه‌ها، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها. جوش‌های سر سفید، جوش‌های سر سیاه، کیست‌ها و ندول ها انواع آکنه هستند. این شایع‌ترین بیماری پوستی در ایالات متحده است که سالانه تا 50 میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند.
این بیماری معمولاً در دوران بلوغ، هنگامی‌که غدد چربی فعال می‌شوند، رخ می‌دهد، اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. خطرناک نیست اما می‌تواند جای زخم‌های پوستی ایجاد کند.
اگر امروز شما هم با این بیماری درگیر هستید و برای شناخت عوامل ایجاد آکنه و راه‌های مقابله با آن به اینجا آمدید پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آکنه 5876767567868968

آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری متدوال پوستی است که در بر اثر آن منافذ پوست شما توسط مو، سبوم (یک ماده روغنی)، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شود. این گرفتگی دلیل اصلی ایجاد جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سر سفید  ندول ها و سایر انواع جوش‌ها می‌شوند. اگر آکنه دارید، بدانید که تنها نیستید. این شایع‌ترین بیماری پوستی است که مردم تجربه می‌کنند. تخمین زده می‌شود که 80٪ افراد در سنین 11 تا 30 سال حداقل نوع خفیف آکنه داشته باشند و اکثر افراد در برخی از دوره‌های زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند.

چهار عامل اصلی باعث ایجاد آکنه می‌شوند:

  • تولید بیش از حد روغن (سبوم)
  • فولیکول‌های مو توسط روغن و سلول‌های مرده پوست مسدود شده‌اند
  • باکتری‌ها
  • التهاب

آکنه به طور معمول در نواحی از پوست بیشترین غدد چربی را دارند مانند صورت، پیشانی، قفسه سینه، بالای پشت و شانه‌های شما ظاهر می‌شوند. فولیکول‌های مو به غدد چربی متصل هستند.
دیواره فولیکول برجسته شده و جوش سر سفید را ایجاد  می‌کند. یا ممکن است دوشاخه به سطح باز باشد و تیره شود و باعث ایجاد جوش سرسیاه شود. جوش سرسیاه ممکن است مانند خاکی باشد که در منافذ گیر کرده باشد. اما در واقع منافذ مملو از باکتری و روغن است که با قرار گرفتن در معرض هوا قهوه‌ای می‌شود.

جوش‌ها التهابات قرمز رنگ برجسته با یک مرکز سفید هستند که در صورت تماس یا آلودگی فولیکول‌های مو با هر نوع باکتری ایجاد می‌شوند.
گرفتگی و ملتهب شدن در عمق فولیکول‌های مو، در زیر سطح پوست شما توده‌هایی شبیه کیست ایجاد می‌کند. دیگر منافذ پوست شما که منافذ غدد عرق شناخته می‌شوند، معمولاً نقشی در بروز  آکنه ندارند.

آکنه 786587689867657889

انواع مختلف آکنه کدامند؟

آکنه می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. جوش‌های سرسیاه:
    برجستگی‌های باز روی پوست که پر از چربی اضافی و پوست مرده است. به نظر می‌رسد گویی خاک در این برجستگی رسوب کرده است، اما لکه‌های تیره درواقع به دلیل انعکاس نور نامنظم در فولیکول مسدود شده ایجاد می‌شود.
  2. جوش سرسفید: برآمدگی‎هایی که در اثر چربی و پوست مرده بسته شده‎اند.
  3. Papules: برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی که ملتهب می‌شوند.
  4. جوش چرکی : جوش‌های حاوی چرک هستند. به نظر می‌رسد مانند جوش‌های سر سفید هستند که توسط حلقه‌های قرمز احاطه‌شده‌اند.
  5. آکنه قارچی (pityrosporum folliculitis): این نوع التهاب وقتی ایجاد می‌شود که بیش از حد مخمر در فولیکول‌های مو ایجاد شود. ممکن است دچار خارش و التهاب شوند.
  6. ندولها: جوش‌های جامدی که در پوست شما عمیق است. آن‌ها بزرگ و دردناک هستند.
  7. کیست: جوش‌های چرکی. این می‌تواند باعث ایجاد زخم شود.

همه این اشکال آکنه می‌تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. بهتر است زودتر از پزشک متخصص خود کمک بگیرید تا آن‌ها بتوانند در تعیین بهترین گزینه درمانی برای شما کمک کنند.

آکنه 789689686354235636589

عواملی که باعث بروز آکنه می‌شود

آکنه بزرگ‌سالان یا آکنه بعد از بلوغ، آکنه‌ای است که پس از 25 سالگی ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، همان عواملی که باعث آکنه در نوجوانان می‌شوند، در آکنه بزرگ‌سالان نیز نقش دارند. چهار عاملی که به‌طور مستقیم در آکنه کوثر هستند عبارت‌اند از:

  • ترشح بیش از حد غدد چربی
  • مسدود شدن منافذ توسط سلول‌های چسبنده پوست
  • باکتری‌ها و التهاب

همچنین برخی از عوامل غیرمستقیم وجود دارد که بر عوامل مستقیم فوق‌الذکر تأثیر می‌گذارد، از جمله:
هورمون‌ها، استرس و چرخه قاعدگی در زنان، همه این‌ها می‌توانند بر ترشح غدد چربی تأثیر بگذارند.
محصولات مراقبتی مو، محصولات مراقبت از پوست و آرایش نیز می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند.
رژیم غذایی هم‌چنین می‌تواند التهاب را در بدن تحت تأثیر قرار دهد.
مصرف برخی از داروهای خاص نیز می‌تواند باعث ایجاد التهابات پوستی شود، به عنوان مثال می‌توان به داروهای حاوی کورتیکواستروئید، تستوسترون یا لیتیوم اشاره کرد.
اگر یکی از والدین شما آکنه شدید داشته باشد، احتمال دارد کنترل آکنه دشوارتر شود.

آکنه 5286898765786898687

چگونه می‌توان از آکنه (جوش) خلاص شد؟

با تغییر در سبک زندگی و به‌کارگیری روش‌های زیر می‌توان در کاهش و یا حتی از بین بردن آکنه موفق بود.

  • شیوه زندگی

اعتدال و نظم چیزهای خوبی است، اما همه نمی‌توانند هشت ساعت بخوابند، سه وعده غذایی سالم در روز بخورند و مقدار زیادی آب در روز بنوشند. احتمالاً مفیدترین تغییر در سبک زندگی که می‌توانید ایجاد کنید این است که هرگز جوش‌ها را دست‌کاری نکرده و فشار ندهید. تخلیه جوش با دست، هرچقدر هم که با احتیاط و تمیز انجام شود، تقریباً همیشه باعث می‌شود برجستگی‌ها بیشتر قرمز شوند و تا مدت‌ها باز بمانند. مردم اغلب از قرمزی به عنوان “زخم” یاد می‌کنند، اما خوشبختانه معمولاً دائمی نیست. این فقط یک علامت است که اگر دست نخورده بماند بعد از ماه‌ها محو می‌شود.

  • منافذ را باز کنید

مراجعه گاه به گاه به یک متخصص زیبایی که در از بین بردن بی‌خطر جوش‌های سر سیاه در طول صورت متخصص است، می‌تواند مفید باشد.

  • پاک‌سازی و مراقبت از پوست

علی‌رغم آنچه ممکن است در مجله‌های مد و زیبایی بخوانید، هیچ محصول یا رژیم جادویی برای هر فرد و شرایط مناسب وجود ندارد.

  • پاک‌کننده‌های ملایم

شستن یک یا دو بار در روز با یک محلول یا مایع تمیز کننده ملایم، باعث تمیز نگه داشتن پوست و به حداقل رساندن حساسیت و تحریک آن می‌شود.
انواع اسکراب های ملایم، لایه بردارها و ماسک‌ها را نیز می‌توان استفاده کرد. این محصولات ممکن است دارای غلظت اسید سالیسیلیک باشند که آن را به یک ماده لایه بردار بسیار ملایم تبدیل می‌کند. این محصولات لایه خارجی پوست را از بین می‌برند و در نتیجه منافذ پوست را باز می‌کنند. محصولات حاوی اسیدهای گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی نیز لایه بردارهای ملایم پوست هستند. رتینول نیز این  به عنوان یکی ازمشتقات ویتامین A می‌تواند به تقویت لایه برداری پوست کمک کند.

آکنه 59856928398698569869

  • کاهش باکتری‌ها

پاک‌کننده‌های ضد باکتری : محبوب‌ترین ماده پاک‌کننده‌های ضد باکتری بدون نسخه ، بنزوئیل پراکسید است .

کاربردهای موضعی (خارجی) : پاک‌کننده‌های ضد باکتری به صورت ژل، کرم و لوسیون هستند که در ناحیه آسیب دیده قرار می‌گیرند. مواد مؤثری که باکتری‌های سطحی را از بین می‌برند شامل بنزوئیل پراکسید، گوگرد و رزورسینول هستند.

پراکسید بنزوئیل باعث تحریک پوستی قرمز و پوسته پوسته در تعداد کمی از افراد می‌شود که به محض قطع استفاده از محصول از بین می‌رود. به خاطر داشته باشید که بنزوئیل پراکسید ماده سفید کننده است، بنابراین نگذارید محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید با پارچه‌ها تماس پیدا کند و لکه‌های سفید نامناسب روی لباس‌های رنگی، پیراهن‌ها، حوله‌ها و فرش‌ها باقی بماند.

  • روغن اضافی را کاهش دهید

نمی‌توان جلوی تولید غدد چربی را گرفت. حتی ایزوترتینوئین نیز فقط برای مدتی سرعت  ترشح غدد چربی را کاهش می‌دهد. آن‌ها بعداً فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرند. خلاص شدن از شر چربی در سطح پوست و کاهش درخشش ممکن است.
برای پاک کردن روغن از یک قابض/ تونر ملایم استفاده کنید. (مارک‌های زیادی در داروخانه‌ها و همچنین تولید کنندگان خطوط آرایشی و بهداشتی موجود است.)
محصولات حاوی گلیکولیک اسید یا یکی دیگر از اسیدهای آلفا هیدروکسی نیز در پاک‌سازی پوست با ایجاد لایه‌برداری از لایه سطحی پوست ( لایه‌برداری ) مفید هستند.
ماسک‌های حاوی گوگرد و سایر مواد، روغن صورت را بیرون می‌کشند.
پدهای ضد باکتری حاوی بنزوئیل پراکسید این مزیت اضافی را دارند که به پاک کردن روغن کمک می‌کند.

برای درمان آکنه چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فردی قادر به کنترل کافی آکنه خود نیست بهتر است با یک پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص پوست مشورت کند. هدف از درمان باید جلوگیری از ایجاد زخم باشد (نه چهره بدون نقص) تا پس از برطرف شدن خود به خود بیماری، هیچ نشانه ماندگاری از بیماری وجود نداشته باشد.
برای بسیاری از خانم‌ها، آکنه‌ها می‌توانند دهه‌ها ادامه داشته باشند، و یک هفته قبل از قاعدگی مشکل ایجاد می‌کند. این نوع آکنه بدون درمان در زنانی که از داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند، از بین می‌رود.
در بزرگ‌سالان مسن ، بروز ناگهانی آکنه شدید ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
سازمان غذا و دارو (FDA) هشدار می‌دهد که برخی از لوسیون های ضد آکنه، پاک‌کننده‌ها و سایر محصولات پوستی بدون نسخه می‌توانند واکنش جدی ایجاد کنند. این نوع واکنش کاملاً نادر است، بنابراین آن را با قرمزی، تحریک یا خارش که در مناطقی که از داروها یا محصولات استفاده کرده‌اید رخ دهد اشتباه نگیرید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *