شاید تاکنون نام پسوریازیس یا بیماری صدف پوستی و یا صدفک به گوش شما خورده باشد ولی به دلیل عدم آگاهی ، اطلاعات چندانی راجع به این موضوع نداشته باشید. پسوریازیس یک نوع بیماری پوستی خود ایمنی است { بدن علیه خودش عمل می کند} که در بین بیشتر مردم سراسر دنیا رایج می باشد .

این عارضه پوستی ممکن است در هر سنی برای فرد رخ دهد و زیبایی و سلامت فرد را به خطر بیاندازد اما بهتر است بدانید که پسوریازیس بیشتر دربین نوجوانان و جوانان شایع بوده ، اما در سنین بالاتر نوع حاد این بیماری بروزمی کند.

آیا این بیماری واگیر دار است ؟

کسانی که مبتلا به صدف پوستی می باشند احتمالا دقت کرده اند که دیگر افراد خانواده هم از این عارضه برخوردارند وهمین علت باعث نگرانی آن ها شده و تصورمی کنند که این موضوع مسری می باشد . اما باید بگوییم که پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی غیر واگیردار است که ایجاد شدن آن در هر فرد قطعی نیست اما عوامل محیطی می توانند بروز آن را دو برابرکنند.

عواملی که ابتلا به پسوزیارس را تشدید می کند

  • سابقه خانوادگی : همانطور که در بالا اشاره شد این بیماری به صورت ژنتیکی بوده و ممکن است نسل به نسل این بیماری در بدن شما وجود داشته باشد.
  • استرس : می دانید که این عامل نقش بسیار مخرب کننده ای در بدن داشته که توانسته سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد و باعث بروز چنین بیماری های پوستی گردد .
  • چاقی : بهتر است بدانید که با افزایش وزن درصد مبتلا شدن به پسوریازیس افزایش پیدا می کند.
  • سیگار کشیدن : دخانیات به دلیل مواد مضر برای بدن نه تنها باعث ایجاد این بیماری بر روی سطح پوست شده بلکه باعث توسعه و وخیم تر شدن آن می شود.
  • مصرف قند و انواع غذاهای فست فودی

 

پسوریازیس 569586487684698796786

 

علائم و نشانه های پسوریازیس

پسوریازیس زائدهای قرمز رنگی است که بر روی  نواحی مختلف پوست ایجاد می شود و سطح خارجی آن را پوسته های سفید دربر می گیرد که عموما در کودکان  به صورت نقاط کوچک شکل می گیرند. این زائده پوستی که با خارش زیاد همراه است باعث خشکی زیاد پوست شده تا حدی که بعضا باعث ترک خوردگی و خونریزی نیز می شوند.

یکی از علائم دیگر صدفک ها این است که ضایعات اغلب به صورت متقارن در هر دو طرف بدن شکل می گیرند. بهتر است بدانید که این بیماری در رفت و آمد است  این عبارت به این معناست که پسوریازیس ممکن است گاهی بر روی پوست ظاهرشود و بعضی اوقات هم از بین برود و همین امر باعث شده اغلب افراد به درمان آن توجهی نداشته باشند.

نکته قابل ذکراین است که ایجاد پسوزیاس همیشه  بر روی سطح پوست ختم نشده و گاها در برخی افراد به دلیل حاد بودن این بیماری ، درگیری مفاصل و تورم را به همراه دارد که موجب بستری شدن افراد می شود .

پسوریازیس یا صدفک چگونه بر روی پوست ایجاد می شود؟

همانطور که می دانید هر لحظه بدن ما سلول های زیادی را تولید می کند وسلول های قدیمی و آسیب دیده از بدن خارج می شوند. اما به دلیل اختلال هایی که این بیماری در چرخه سلول ها ایجاد کرده سلول‌های زنده زیاد تر از سلول های مرده تولید می شود و به همین علت سلول های مرده به صورت چندین لایه بر روی پوست ایجاد می شوند. به این ترتیب سبب پوسته‌پوسته شدن و خارش های شدید پوست شده که ظاهری نامناسب را به فرد می‌دهد. افراد مبتلا به صدفک پوستی  به دلیل ایمنی کم بدنشان ممکن است در معرض انواع بیماری های دیگری قرار بگیرند که در ادامه به آن اشاره می نماییم:

  • اختلالات چشمی
  • فشار خون
  • بیمارهای قلبی
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری کلیوی
  • افسردگی
  • ام اس

پسوریازیس دارای شکل های مختلفی است که در ادامه مطلب به شما معرفی می کنیم :

  • پسوریازیس پلاکی : این نوع از بیماری صدفی نسبت به دیگر انواع آن رایج تر بوده به طوری که بیش از نیمی از مبتلایان دچار این نوع صدف پوستی می شوند  که در ابتدا ظاهر آن ها پینه های قرمز رنگ و یا مایل به صورتی بوده که با مرور زمان پوسته های سفید رنگ کاملا سطح رویی آن را می پوشانند. بروز پسوریازیس پلاکی مختص به ناحیه خاصی نیست اما بیشتر بر روی زانو ، آرنج وسر خود را نشان می دهد. صدفک ها می توانند سطح گسترده ای از پوست بدن را فرا بگیرند  و زیبایی فرد را تحث تاثیر قرار دهند .
  • پسوریازیس معکوس (صدف پوستی) : پسوریازیس معکوس بیشتر در نواحی که مستعد به قارچ هستند بروز می یابد. اگر در نواحی {زیر بغل ، کشاله ران ، اطراف سینه و…} مبتلا به التهاب و خارش زیاد شدید ، بدانید که پسوریازیس معکوس در بدن شما رخ داده است که با تعرق و اصطکاک شدید باعث بحرانی ترشدن این موضوع شده در نتیجه سوزش ، درد و خونریزی های شدید در آن ناحیه را به دنبال خواهد داشت .
  • پسوریازیس سر: بهتر است بدانید که صدفک های پوستی در پوست کف سر هم ایجاد می شوند که گسترش آن می تواند ، تا حدی زیاد باشد که اطراف گوش و گردن را هم در بر بگیرد و شکل بدی را به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است که بروز این بیماری بر روی پوست سر موجب سست شدن ریشه مو شده و ریزش مو را در پی خواهد داشت.
  • پسوریازیس پوسته ای : این نوع از پسوریازیس بسیار کمیاب بوده اما سرعت پخش آن بسیار زیاد است . این نوع از صدفک بر روی انگشتان دست و یا پا ایجاد می شود و تا حدی عمیق بوده که باعث دیده شدن تارهای بافت پوست می شود. همچنین نیز قابل ذکر است که پسوریازیس پوسته ای با تب ، لرز، اسهال و خارش های شدید همراه است.
  • پسوریازیس اریترودرمیک: اگر بخواهید بدانید که شدید ترین نوع پسوریازیس کدام نوع است در جواب باید بگوییم که اریترودرمیک از حادترین نوع پسوریازیس می باشد . این نوع از پسوریازیس با خارش و درد بسیار زیاد همراه است و سطح بسیار وسیعی از بدن را در بر می گیرد و ظاهری مانند سوختگی را در بدن بجای می گذارد.

البته بهتر است بدانید که این گونه از پسوریازیس بسیار کمیاب بوده که فقط 3 درصد از کل مبتلایان با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند. نکته و توصیه بسیارمهمی که باید بدانید ، این است که درصورت ابتلا به این نوع از پسوریازیس حتما به پزشک مراجعه نموده زیرا درصد مرگ افراد در این گونه زیاد است.

اما راه درمان چیست ؟

برای درمان پسوریازیس راه های زیادی وجود دارد که ما در ادامه به آن اشاره می کنیم :

درمان های موضعی

کرم های استروئیدی: این کرم ها گزینه بسیار خوبی برای درمان پسوریازیس هستند که می توانند سطح زبر و پوسته پوسته این ضایعه را نرم وصاف کنند. همچنین این کرم  باعث رفع سوزش و خارش شده و مانع تولید بیش از اندازه سلول ها در بافت های پوست می شود. شما می توانید برای عملکرد بهتر این کرم را با کلسیپوترین ترکیب کرده و خاصیت آن را دوچندان نمایید. کلسیپوترین دارای ویتامینD می باشد و می تواند بهبود این بیماری را تسریع کند. اما بهتر است بدانید که این پماد به دلیل فرمولاسیون قوی ، پوست را نازک و حساس می کند و به همین سبب باید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید .

شامپو های قطران زغال سنگ: این شامپو برای کسانی که از این بیماری در ناحیه سر خود رنج می برند و نمی توانند از دیگر راه های درمانی استفاده کنند بهترین راه می باشد . این شامپو می تواند جلوی رشد بیش از اندازه سلول ها را بگیرد و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

نور درمانی : یکی از راهای پر فایده نور درمانی است ، نور موجود در این دستگاه جلوی پیشرفت این مسئله را می گیرد ، این کار به وسیله نورهای مصنوعی  UVB انجام می شود. اما تحقیقات به عمل آمده ثابت کرده که این موضوع باعث سرطان پوستی می شود به همین علت از محبوبیت خاصی برخوردار نمی باشد .

پسوریازیس 96879688699868678

راهای درمان طبیعی

طبیعت همان چیزی که نیاز دارید به شما می دهد!  شما میدانید که داروهای طبیعی و وگیاهی یکی از روش های کاملا موثر وبدون عوارض می باشد . اکثر افراد زمانی که از داروهای شیمیایی نا امید می شوند سراغ روش های طبیعی می روند. ما در ادامه به انواع داروهای گیاهی می پردازیم پس برای شناخت بهتر با ما همراه باشید.

  1. روغن ماهی : یکی از روش های درمانی که به طور موثر در بهبود این زائده پوستی نقش دارد روغن ماهی می باشد . روغن ماهی به دلیل داشتن اسید چرب و امگا 3توانسته در درمان انواع بیماری های خود ایمنی و التهابی نقش موثری را ایفا کند .

البته لازم به ذکر است که عواملی در میزان تاثیر این روغن ، دربهبود این بیماری نقش دارند از جمله  نوع روغن ماهی ، میزان مصرف و نوع صدفک ها که باید  در نظر گرفته شود.

 

نکته : برخی افراد به دلیل حساسیت به این روغن ممکن است دچارعوارضی چون اسهال ، حالت تهوع و سوهاضمه شوند که پیشنهاد می شود قبل ازاستفاده با پزشک مشاوره داشته باشند.

  1. سرکه سیب : سرکه سیب به دلیل داشتن مواد معدنی و خاصیت زداینده میکروب ها و قارچ ها توانسته التهابات و خارش های پوست سر را کاهش و حتی موجب رفع این بیماری شود. شما می توانید برای متعادل کردن ، سرکه را با آب مخلوط کنید وآن را به نقاط مورد نظر بمالید . بعد از گذشت چند وقت هیچ گونه اثری از این بیماری بر روی پوست مشاهده نخواهد شد .

نکته : تا اکنون هیچ گونه عوارضی ناشی از استفاده از سرکه سیب ثبت نشده اما اگر احساس سوزش بر سطح پوست خود داشته اید از مصرف آن خودداری کنید.

و مواد طبیعی دیگر که در بهبود این بیماری موثر هستند

  1. آلوئه ورا
  2. پروبیوتیک ها
  3. مرطوب کننده
  4. نوشیدن آب زیاد
  5. قرارگرفتن در معرض نور آفتاب

کلام اخر

همانطور که گفته شد پسوریازیس یک عارضه پوستی است که درمان این بیماری بسیار مساله مهمی به شمار می رود. اما باید بدانیم هریک از راه های درمان عوارضی  را خواهد داشت که ممکن است آسیب جبران ناپذیری را به پوست شما وارد کند به همین خاطر قبل از هرگونه اقدامی با پزشک خود مشورت نمایید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *