” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

اگر اخیراً یک مرطوب کننده یا سرم خریداری کرده‌اید، ممکن است به روی جعبه کلمه هیالورونیک اسید را دیده باشید. اما دقیقاً هیالورونیک اسید چیست – و چرا باید از آن استفاده کنید؟ در حالی ک به نظر می‌رسد یک ماده ترکیبی در کرم‌های مراقبت از پوست است، هیالورونیک اسید توسط بدن ما برای حفظ آب تولید می‌شود و به تجمع و آب‌رسانی پوست کمک می‌کند و زمانی که به‌صورت موضعی استفاده شود نیزهمان اثر را دارد.
متأسفانه، ما تقریباً 1 درصد از ذخایر هیالورونیک اسید خود را در سال پس از 30 سالگی (یا 10 درصد در هر دهه) از دست می‌دهیم. علاوه بر این، پوست پیر نیز HA کمتری تولید می‌کند که منجر به ایجاد بافت کرپ، خطوط ریز قابل مشاهده و کاهش حجم می‌شود. خوشبختانه با افزودن هیالورونیک اسید به روتین زیبایی خود، می‌توانید به پوست خود درخشندگی و چرکی بیشتری ببخشید. اگر دوست دارید بیشتر درباره این ماده جادویی بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

هیالورونیک اسید 658686868566896

هیالورونیک اسید (HA) چیست؟

هیالورونیک اسید [به طور طبیعی] در لایه پوستی پوست تولید می‌شود. این ماده به پوست شما ساختار می‌بخشد و به عنوان آهنربا برای جذب رطوبت عمل می‌کند، آب را به پوست می‌کشد تا سطح آب‌رسانی را افزایش دهد. این ماده 1000 برابر وزن خود آب نگه می‌دارد و دارای فواید ضد پیری است و پوست را نرم و لطیف می‌کند.
هیالورونیک اسید ازنظر فنی به عنوان گلیکوزآمینوگلیکان شناخته می‌شود و مولکولی است که تا حد زیادی از قندها تشکیل شده است. این ماده که در بدن تولید می‌شود به کره چشم‌ها حالت گرد داده و همچنین به روان‌سازی مفاصل نیز کمک می‌کند.
هیالورونیک اسید در بافت همبند، دریچه‌های قلب، بند ناف و ریه‌ها یافت می‌شود.
طبق گفته موسسه بهداشت جهانی، هیالورونیک اسید بیشترین فراوانی را در پوست دارد و 50٪ کل مقدار HA را در بدن تشکیل می‌دهد. همچنین برای حفظ رطوبت پوست بسیار مهم است. در مقال‌هایی که در سال 2012 توسط النی پاپاكونستانتینو، مایكل روت و جورج كراكیولاكیس در NCBI منتشر شده است، محققان خاطرنشان می‌کنند:

مولكول اصلی درگیر در رطوبت پوست، اسید هیالورونان یا هیالورونیك (HA) است، گلیكوزآمینوگلیكان (GAG) با ظرفیت منحصر به فرد برای اتصال، مولکول‌های آب را حفظ می‌کند.

دلایل اهمیت هیالورونیک اسید برای پوست

بدن ما به طور طبیعی HA تولید می‌کند و این همان چیزی است که پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد.
اما به دلیل پیری و متجاوزان محیطی، بدن ما با گذشت زمان تولید HA کمتری می‌کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت، رژیم غذایی، سیگار کشیدن و آلودگی نیز می‌تواند به کاهش سطح HA کمک کند. وقتی سطح هیالورونیک اسید کاهش یابد، پوست خشک و پیرتر به نظر برسد. خطوط ظریف بیشتر به چشم می‌آیند و همچنین رنگ پوست کدر به نظر می‌رسد. وقتی سطح هیالورونیک اسید پایین باشد ممکن است بافت پوست ناهموار به نظر برسد. وقتی سطح هیالورونیک اسید زیاد باشد (یا به لطف محصولی به پوست اضافه شود) ، پوست می‌تواند حالت شبنم، چرک و براق پیدا کند.

هیالورونیک اسید 238969639896896

فواید هیالورونیک اسید چیست؟

آنچه هیالورونیک اسید را به یک ستاره همه جانبه زیبایی تبدیل می‌کند این است که می‌تواند تا 1000 برابر وزن خود، آب نگه دارد. به‌عبارت‌دیگر، یک گرم HA می‌تواند شش لیتر آب را در خود نگه دارد، که یک اتفاق شگفت‌آور است.
اما هیالورونیک اسید بیشتر یک ماده مرطوب‌کننده است، به این معنی که رطوبت را به پوست جذب می‌کند – بنابراین آن را مانند یک اسفنج یا یک آهنربا جذب کرده و به سلول‌های پوست کمک می‌کند تا آب را حفظ کرده و سطح رطوبت را تنظیم کنند.
این بدان معنی است که هنگامی‌که شما یک محصول مراقبت از پوست دارای HA استفاده می‌کنید، می‌تواند به حفظ مداوم پوست، در طول روز کمک کند. استفاده از محصولات حاوی HA بر روی پوست به شما کمک می‌کند تا به طور موقت ماسکه شده و صاف احساس شود.

اما این تمام کاری نیست که HA می‌تواند انجام دهد. هیالورونیک اسید ممکن است به التهاب و ترمیم زخم کمک کند.
این ماده همچنین دارای خواص ضد باکتری است و یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که ممکن است در محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کند.
پزشکان همچنین در حال مطالعه HA هستند تا ببینند آیا می‌تواند به ریفلاکس اسید کمک کند یا از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری نماید.
یکی دیگر از مزایای HA این است که سبک است و به راحتی جذب می‎شود، بنابراین احساس خوبی روی پوست دارد و برای لایه لایه شدن در زیر محصولات دیگر ایده آل است.
هیالورونیک اسید ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد و زبری پوست را طی 2-8 هفته کاهش دهد.
کرم‌های ضد چروک با هیالورونیک اسید اثرات افزایش تنگی پوست و کاهش 10-20 درصدی عمق چین و چروک پوست را به وجود می‌آورند.

______________________________________________

 

 

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

انواع هیالورونیک اسید

اگرچه مقدار زیادی از محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید هستند، اما همه آن‌ها به طور یکسان ایجاد نمی‌شوند. تفاوت اصلی به وزن مولکولی برمی‌گردد، که می‌تواند متفاوت باشد.
برخی از محصولات به‌عنوان “وزن مولکولی چندگانه” HA توصیف می‌شوند. وزن مولکولی مهم است زیرا مولکول‌های بزرگ‌تر HA روی سطح پوست می‌نشینند، درحالی‌که کوچک‌ترها می‌توانند کمی عمیق‌تر نفوذ کنند. مولکول‌های بزرگ‌تر باعث افزایش سریع آب‌رسانی و آرامش می‌شوند، درحالی‌که مولکول‌های کوچک‌تر رطوبت طولانی‌تر را ایجاد می‌کنند. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی ترکیبی از این دو است.
 گاهی اوقات ” هیالورونیک اسید ” به عنوان ” هیالورونات سدیم” در برچسب محصول ذکر شده است. سدیم هیالورونات نمکی است مشتق شده از HA که به راحتی جذب پوست می‌شود. برخی از محصولات همچنین HA را به صورت تکه تکه یا کپسول دار یا “پلیمر متقاطع سدیم هیالورونیک” که دارای ساختار مولکولی سه بعدی است، ذکر می‌کنند.

آیا هیالورونیک اسید عوارض جانبی دارد؟

به طور کلی، هیالورونیک اسید متناسب با انواع پوست است و هیچ عارضه جانبی شناخته شده‌ای ندارد.
مطمئناً هر محصولی پتانسیل ایجاد تحریک یا از بین رفتن آن را دارد بنابراین همیشه بهتر است ابتدا یک آزمودن پچ انجام دهید. محصولات حاوی HA برای انواع پوست مناسب است، چه پوست جوان، پیر، خشک، چرب، حساس، ترکیبی یا طبیعی باشد. همچنین در تمام فصول کار می‌کند. HA دارای حس سبکی است بنابراین برای کسانی که پوست چرب دارند یا هر کسی که می‌خواهد در تابستان به محصولات سبک‌تری روی بیاورد ایده آل است. منافذ پوستی را مسدود نمی‌کند و به تسکین پوست تحریک شده کمک می‌کند و همچنین می‌تواند آن را برای هر فرد مبتلا به اگزما یا روزاسه ایده آل کند.

 

هیالورونیک اسید 286586968456896896

عملکردهای آرایشی هیالورونیک اسید

در لوازم آرایشی، هیالورونیک اسید سه عملکرد اصلی دارد:

پوست را مرطوب می‌کند

هیالورونیک اسید عمدتا به عنوان یک ماده مرطوب کننده، یک ماده جذب کننده آب عمل می‌کند که آب را به سطح پوست می‌رساند. هیالورونیک اسید آب ایجاد نمی‌کند، بلکه آب را از جو یا از اعماق پوست می‌کشد تا خارجی‌ترین لایه پوست را آب‌رسانی کند. خاصیت اتصال رطوبت هیالورونیک اسید و توانایی آن در نگهداری آب، آن را به ماده‌ای سازنده در محصولات مراقبت از پوست با رطوبت بالا تبدیل می‌کند.

خواص ضد پیری

قابلیت‌های هیدراتاسیون شدید آن، هیالورونیک اسید را به یک ماده اصلی ضد پیری تبدیل می‌کند. این امر به این دلیل است که به نظر می‌رسد پوست هیدراته شده و مرطوب خطوط و چین و چروک کمتری دارد و باعث ایجاد جلوه‌ای از ظاهر جوان‌تر می‌شود.

 

هیالورونیک اسید 5876865696396326

درمان آسیب‌های پوستی

هیالورونیک اسید به دلیل توانایی‌های اثبات شده در بهبود زخم‌ها، یک درمان دارویی یا درمانی محبوب برای افرادی است که آسیب‌های چشم و مفصل دارند. پوست نیز از این قاعده مستثنا نیست. هیالورونیک اسید نقش اساسی در بازسازی بافت، به ویژه در ترمیم پوست دارد.
اگر پوستی آسیب دیده داشته باشید که از زخم، التهاب، سوختگی، ضایعات و سایر زخم‌ها آسیب دیده باشد، استفاده از کرم و یا پماد حاوی هیالورونیک اسید مفید خواهد بود.

چه زمانی باید از هیالورونیک اسید استفاده کنم؟

در حالی که برخی از مواد مراقبت از پوست، مانند رتینول، بهترین استفاده در شب است و برخی دیگر مانند ویتامین C در روز جادو می‌کنند، هیالورونیک اسید را می‌توان صبح و شب استفاده کرد. پزشکان توصیه می‌کنند تا دو بار در روز از سرم HA استفاده کنید، بسته به نیاز پوست شما.

وقتی وقت می‌خواهید آن را به عنوان یك درمان تقویت كننده، معمولاً قبل از خواب استفاده كنید، می‌توانید به طور متناوب از ماسك استفاده كنید. هم‌چنین شما می‌توانید از HA به دلیل لطیف کردن پوست، روزمره در مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *