عرق سوز شدن هنگامی رخ می دهد که غدد تعریق بدن مسدود شوند و عرق تولید شده راهی برای خارج شدن از بدن پیدا نکنند . در این حالت پوست حساس شده و عرق سوز شدن و یا حساسیت پوستی را به دنبال خواهد داشت . عرق سوز شدن علائم مختلفی دارد ، به عنوان مثال سوزش ، خارش و برآمدگی سطح پوست نمونه ای از آن ها هستند . در نتیجه ایجاد چنین برآمدگی ها و التهاب و قرمزی پوست ، تشکیل تاول می باشد ، که باید آن ها را با روش های مختلف درمان نمود . در صورتی که به دنبال راه حلی برای درمان عرق سوز و علائم آن می باشید تا انتهای مطلب ما را یاری نمایید .

عرق سوز شدن چه علائمی را به دنبال دارد

پوست بدن ما وظیفه دارد از بدن ما از مقابل عوامل بیرونی مانند گرما ، سرما ، آلودگی ها ، مواد شیمیایی ، عفونت ها ، اشعه ی فرابنفش و … محافظت نماید . همچنین نیز وظیفه ی کنترل دمای درونی بدن ما را نیز بر عهده دارد . تقریبا همه افراد دچار سوزش ، خارش ، تعریق بعد از ورزش ، در خواب و … شده اند . یکی از روش هایی که بدن برای خنک کردن از آن استفاده می نماید تبخیر عرق از روی سطح پوست می باشد ، بد نیست بدانید عرق بدن در غدد تعریق ساخته می شوند . همانطور که می دانید تمام نقاط بدن ما دچار تعریق می شوند ، به جز نواحی خاصی مانند ناخن دست و پا و کانال گوش که تعریق در این نقاط صورت نمی گیرد . محل قرار گیری غدد تعریق در عمیق ترین لایه ی پوست یعنی دِرم صورت می گیرد که از طریق مراکز کنترل دما در مغز تنظیم می شود . عرق ترشح شده توسط این غدد به دنبال راهی از لابه لای منافذ می گردند و خود را به سطح پوست می رسانند ، در حالی که منافذ پوست بدن بسته باشند این غدد در زیر پوست باقی مانده و دچار التهاب می شوند که به آن میلاریا یا عرق سوز شدن می گویند .

 

عرق سوز شدن 874647895468489487487

 

علت عرق سوز شدن در چیست ؟

همانطور که پیداست همچنان پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد دچار عرق سوز می شوند و برخی دیگر خیر یافته نشده است . طبق گفته ی ما در صورتیکه تعریق نتواند از منافذ خارج شود در زیر پوست التهاب ایجاد می شود و عرق سوز رخ می دهد ، در ادامه  مواردی که باعث ایجاد عرق سوز می شوند را به شما ذکر خواهیم نمود ؛

  • پوشیدن لباس های چسبان و تنگ
  • پوشیدن لباس های پلاستیکی یا لباس هایی که ترکیب جنس آن از پلاستیک باشد
  • برخی از نواحی بدن مانند گردن ، زیر بغل و کشاله ران به گونه ای هستند که جریان هوا در این نواحی صورت نمی گیرد . در این صورت اصطکاکی که بین پوست این نقاط باهم صورت می گیرد اجازه و امکان گردش هوا و تبخیر عرق از پوست را ممکن نخواهد کرد .
  • استفاده از لوسیون های غلیظ و سنگین که باعث انسداد مجاری غدد تعریق می شود .

چه کسانی دچار عرق سوز می شوند ؟

افراد چاق و کسانی که در نواحی بدنشان دارای اصطکاک زیاد هستند ، بیشتر دچار عرق سوز می شوند . عرق سوز شدن ، محدود به سن خاصی نیست می تواند در تمامی سنین رخ بدهد ، می تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان عرق سوز شدن طبیعی می باشد .

ورزشکاران به دلیل تعریق زیاد بسیار ممکن است دچار عرق سوز شوند ، همچنین افرادی که لباسی به تن داشته باشند که امکان گردش هوا در بدن نباشد به احتمال زیاد شما دجار عرق سوز خواهید شد .

چگونه از عرق سوز شدن پیشگیری نماییم

پیشگیری از عرق سوز شدن از کارهای بسیار مهمی است که همه افراد علی الخصوص در فصل گرما باید آن را انجام دهند .

در ادامه ما راه های پیشگیری از عرق سوز شدن را شما اطلاع خواهیم داد ؛

  • پرهیز از ورزش کردن در در هوای گرم
  • پرهیز از پوشیدن لباس های پلاستیکی و چسبان و پوشیدن لباس های نخی و پنبه که امکان گردش جریان هوا در بین منافع آن وجود داشته باشد .
  • استفاده از سیستم تهویه هوا
  • استحمام روزانه و شستشوی عرق بدن برای جلوگیری از انسداد منافذ پوست و غدد تعریق
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز
  • خوابیدن در مکان سرد که دارای تهویه هوا باشد
  • کاهش وزن برای جلوگیری از کاهش اصطکاک سطوح پر از چربی پوست

 

عرق سوز شدن 634694896587495679674

 

درمان های خانگی برای از بین بردن عرق سوز شدن

همه ما میدانیم با اینحال که تابستان فصلی دوس داشتنی و پر از تفریحات هیجانی است در عین حال نیز می تواند با گرمای طاقت فرسای خود کابوس بزرگی برای اکثر افراد باشد . عرق سوز شدن یکی از مشکلاتی است که افراد دچار آن می شوند ، در ادامه ما چندین روش خانگی را به شما خواهیم آموخت تا با استفاده از آن ها عرق سوز شدن بدن خود را کاهش دهید و یا مانع از آن شوید .

جوی دو سر : جوی دو سر برای درمان عرق سوز شدن بسیار مفید می باشد ، علت این که چنین ماده ای تاثیر بسزایی می گذارد این است که  جوی دوسر دارای خاصیت ضد التهاب ، ضد تحریک پذیری و تسکین دهندگی دارد . از این رو شما می توانید به محض عرق سوز شدن جوی دو سر را به عنوان تسکین دهنده مورد استفاده قرار دهید . برای استفاده از این خوراکی معجزه آسا ما نیز به یک فنجان جوی دوسر آسیاب شده خواهید داشت ، آن را به وان آب در حمام اضافه نمایید . سپس آب و جوی دو سر را به خوبی هم بزنید تا رنگ آب عوض شود و خاصیت جو آزاد شود ، حالا شما می توانید به مدت 20 الی 30 دقیقه در  وان بمانید و سپس بدنتان را با حوله و به آرامی خشک نمایید ، بعد از انجام این عملیات در طول روز به مدت دو مرتبه شما شاهد تاثیرات فوق العاده این ماده خواهید بود .

کمپرس آب سرد : اگر برای رفع عرق سوز در ناحیه ای که دچار سوزش شده اید از کمپرس آب سرد استفاده نمایید سریعا حالت خارش و التهاب . سوزش بهبود پیدا می کند . برای تهیه کمپرس یخ شما نیاز به تعدادی تکه از یخ خواهید داشت ، سپس آن ها را درون پارچه ای بیندازید و به مدت 10 الی 15 دقیقه بر ناحیه ای که دچار عرق سوز شده اید بگذارید و این کار را به مدت 2 تا 3 روز انجام دهید . برای ایجاد نتیجه بهتر توصیه می شود در طول روز هر 5 الی 6 ساعت تکرار نمایید . آب سرد باعث جلوگیری از سایش و گرمایش ناحیه عرق سوز شده می شود .

جوش شیرین : از دیگر راه های معجزه آسایی که می توانید از آن بهره ببرید استفاده کردن از جوش شیرین می باشد . جوش شیرین مانند نوعی ماسک لایه بردار پوست می باشد که به شما برای درمان عرق سوز کمک بسیاری می کند . همچنین باعث از بین رفتن انسداد منافذ پوستی شده و رفع آلودگی های موجود بر سطح پوست می شود . شما برای تهیه این ماسک فوق العاده نیاز به یک قاشق چای خوری نیاز به جوش شیرین دارید ، آن را به یک فنجان آب سرد اضافه نمایید و هم بزنید ، سپس پارچه ای تمیز را به درون آب فرو کنید و آن را بچکانید تا مواد اضافی از آن خارج شود . پارچه را به مدت 5 الی 10 دقیقه بر روی ناحیه ای که دچار عرق سوز شده اید بمالید و بگذارید بماند ، این کار را در طول روز 4 الی 5 بار در طول روز انجام دهید . بعد از گذشت چند روز شما شاهد خواص معجزه آسای آن خواهید بود .

آلوئه ورا : همگی ما با گیاه آلوئه ورا آشنا هستیم ، این گیاه دارای خواص بسیار شگفت انگیزی در زیبایی ، سلامت پوست ، آفتاب سوختگی ، تسکین دهندگی و خنک کنندگی می باشد . از این رو می توانید از این گیاه برای درمان عرق سوز شدن بدن خود استفاده نمایید . برای اینکار ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج نمایید و سپس بر روی ناحیه ای که دچار سوزش و التهاب هستید بمالید .  اجازه بدهید این ژل به بدن جذب شود و به مدت حدودا 20 دقیقه صبر نمایید . بعد از گدشت این مدت محدود بهترین کار دوش گرفتن با آب سرد می باشد ، این کار را دوبار در طول روز انجام دهید .

سخن پایانی

عرق سوز شدن از عادی ترین معضل هایی است که تقریبا اکثر افراد علی الخصوص افراد چاق با آن دست و پنجه نرم می کنند . گرمای تابستان باعث تشدید تعریق بدن می شود ، در حالیکه بدن راهی برای دفع عرق نیابد ، بدن دچار عرق سوز شدن می شود . از این رو بهترین راه استفاده از روش های خانگی و مفیدی است که در بالا ذکر نموده ایم ، شما با به کار بردن این روش های معجزه آسا می توانید به راحتی و بدون مراجعه نزد پزشک عرق سوز شدن و مشکلات پوستی خود را درمان نمایید .

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *