خاک رس یکی از موادی است که در زیبا سازی و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است که از دیر باز مورد توجه اکثر اقوام در سراسر دنیا بوده است . این خاک انواع متفاوتی دارد که بنا به منطقه جغرافیایی و مواد تشکیل دهنده ، رنگ و ترکیب آن متفاوت می شود و هر کدام به نوعی بر روی پوست تاثیر می گذارد. در واقع بستگی به هدف شخص تعیین می شود که از چه نوع خاک رسی برای زیبا سازی پوست خود انتخاب می نمایید.

در ابتدا نگاهی به مزیت های عمومی این خاک اعجاب آور می اندازیم . رس به دلیل داشتن مواد معدنی و مغذی درون خود توانسته یک لایه بردار طبیعی فوق العاده برای پوست به حساب بیاید. همچنین نیز لازم به ذکر است به گردش خون در لایه های بافت پوست کمک شایانی می کند که این عامل در رساندن مواد مغذی بسیار موثر است. از مزیت های دیگر این خاک ، تصفیه خون است که موجب دفع سموم و مواد مضر درون لایه های بافت پوست می شود.

تمام این عوامل باعث جوانسازی پوست می شود و روند سریع پیری پوست را به تاخیر می اندازد همچین نیز  باعث رفع لک های پوستی می شود. اما باید بدانید که چه نوغ خاکی با پوست شما مطابقت داشته زیرا هر خاکی ویژگی خاص خود را دارد و واکنش متفاوتی بر روی پوست می گذارد . در ادامه با ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم .

خاک رس دسته ای از کانی ها هستند که علاوه بر مصارف صنعتی و مجسمه سازی در محصولات مراقبتی برای پوست بسیار استفاده می شود.

خاک رس 51415410541541584

خاک رس سفید یا کائولین :

اگر دارای پوست خشک و حساسی می باشید رس سفید نمونه ای خوبی است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم ، کائولین به دلیل داشتن ساختار های نرم و ملایم برای پوست های حساس ، مستعد به آکنه ، معمولی و پوست های میانسال بسیار مناسب می باشد. خاک رس سفید با توجه به اینکه یکی از منابع  املاح معدنی چون نمک ، کلسیم ، اکسید های آهن ، منیزیم ، سیلیکا و روی است می تواند به عنوان ماسک لایه بردار صورت و بدن مصرف شود.

رس سفید چربی های اضافی صورت را که باعث تشدید آکنه و جوش می شود ، از بین می برد و به علت داشتن قدرت ضد التهابی به تسکین و ترمیم بافت های تخریب شده پوست می پردازد. کائولین به تحریک گردش خون در لایه های مختلف پوست کمک می کند که این امر باعث تغذیه  سلول های پوست می شود.

با توجه به مطالب بالا در مورد خاک سفید باید گفته شود که این خاک سبب بازیابی سلول های آسیب دیده و احیای سلول های جدید می شود و پوست سالم و شفافی را به شما هدیه می دهد . به همین عنوان این خاک از طرفداران زیادی برخوردار است و اکثرا این نوع خاک رس در ساخت کرم پودر ، پن کیک ، صابون ها و… بکار برده می شود.

طرز تهیه ماسک خانگی خاک رس سفید :

مقداری از رس سفید را با آب و یا شیر و یا گلاب ترکیب کنید و خوب بهم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. سپس ۲ الی ۳ دقیقه به صورت دورانی بر روی صورت خود ماساژ دهید پس از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید .

بنتونیت ها:

این دسته از خاک رس مناسب برای پوست های چرب ، مختلط و معمولی می باشد. بنتونیت ها دارای ساختاری سه لایه ای هستند که توانایی بالایی در جذب آب دارند. این خاک از خاکسترهای آتشفشانی تشکیل شده اند که سرشار از کلسیم ، منیزیم ، سیلیکا ، سدیم ، مس ، آهن و پتاسیم است و می تواند به شادابی و شفافیت پوست کمک قابل توجهی کنند.

 مزایای این خاک برای پوست :

  • پاکسازی پوست از سلول های مرده و آلودگی ها
  • کوچک کردن منافذ
  • دفع آکنه و جوش های سر سیاه
  • تحریک گردش خون
  • بازسازی بافت های تخریب شده
  • سفت و محکم شدن پوست
چطور از خاک بنتونئیت استفاده کنیم ؟

دو الی سه قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت را در یک ظرف بریزید به همان اندازه سرکه سیب و آب جوشیده شده را به آن اضافه کنید و سپس مخلوط کنید تا خمیری شکل در بیاید . این ماسک را به صورت خود بمالید به شکلی که یک لایه نازک بر روی صورت ایجاد شود پس ازگذشت نیم ساعت صورت خود را با آب ولرم بشویید.

خاک رس 46841865168541685416584718741541685

چگونه با خاک رس منافذ صورت خود را کوچک نماییم ؟

  • ۲ قاشق غذا حوری خاک رس بنتونیت
  • ۱ الی۲ قاشق غذا خوری شیر و یا گلاب

دوقاشق خاک بنتونئیت استریل شده را درون ظرفی بریزد و گلاب و یا شیر به آن اضافه نمایید، ترکیب بدست آمده را به خوبی هم بزنید تا کمی سفت شود. مواد بدست آمده را به پوست تمیز خود بمالید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه می توانید صورت خود را شستشو دهید . برای عملکرد سریع این موضوع بهتر است این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید تا از تاثیر آن برخوردار شوید.

خاک بنتونیت برای عرق سوز شدن صورت و گردن

این خاک  سیستم  ایمنی بدن را تقویت می کند و التهاب های ناشی از عرق سوز شدن را از بین می برد و فرد را از این معضل نجات می دهد. برای این کار شما فقط احتیاج به خاک رس بنتونیت و مقداری آب دارید . شما با استعمال خارجی بر روی نواحی عرق سوز شده می توانید این مسئله را از بین ببرید .

توجه : هنگامی که این ماسک بر روی صورت شماست و در حال خشک شدن است احساس  کشیدگی پوست به شما دست می دهد نگران نباشید این علامت نشان دهنده عملکرد صحیح ماسک بنتونئیت است. همچنیین از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که ماسک  بنوتئیت را بروی خراش ها و زخم های صورت خود استفاده نکنید.

خاک رس قرمز یا مراکشی : این نوع خاک هم مانند خاک رس سفید بسیار ملایم و نرم است و برای پوست های حساس و دارای التهاب بسیار مناسب می باشد. رس قرمز دارای مواد معدنی و عناصر کمیاب نظیر کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و آهن است که می تواند به پاکسازی عمقی منافذ بپردازد. شخص با قرار دادن ماسک این خاک بر روی صورت سلول های مرده موجود بر روی سطح پوست را کاملا از بین می برد و صورت شفاف را برای شما به ارمغان می آورد. ماسک خاک قرمز با وجود املاح مغذی می تواند به گردش خون در عروق خونی کمک کند و باعث سلامتی پوست نیز می شود .

دستورالعمل های زیادی برای درست کردن ماسک با این نوع خاک وجود دارد که در ادامه به شما آموزش می دهیم :

روش اول : این ترکیب خیلی ساده می تواند به زیبایی دوچندان شما کمک کند فقط کافی است خاک رس قرمز را با آب مخلوط کنید . این ترکیب را با براش و یا انگشتان خود بر روی صورت خود پخش کنید و پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صورت خود را بشویید.  به شما توصیه می شود بعد از پاکسازی صورت خود از کرم مرطوب کننده و یا گلاب به صورت خود بمالید زیرا این زمان بهترین فرصت برای تغذیه پوست است و جذب مواد معدنی و مغذی دوبرابر می شود.

 

روش دوم : خاک رس قرمز را با سه قطره روغن جاجویا را با روغن آرگان و کمی آب مخلوط کنید و با ماساژ آن بر روی صورت به مدت ۱۵ دقیقه می توانید پوست روشن و شفافی را به خود هدیه دهید.

 

روش سوم:  این ماسک برای لطافت پوست صورت در نظر گرفته شده شما با بکار گیری این ماسک از شر زبری پوست خود خداحافظی نمایید.

  • 30گرم خاک رس قرمز
  • ۳ قاشق گلاب
  • یک قاشق چای خوری پودر جاجویا
  • دو قطره روغن گل رز
  • دو قطره روغن بابونه
  • مقداری آب

همه مواد گفته شده را باهم ترکیب کنید و بهم بزنید تا خمیری یک دست به شما دهد سپس این مواد را به پوست تمیز خود مالیده و از فواید آن بهره مند شوید.

خاک رس سبز فرانسوی (رس مونت موریونیت ، ایلیت یا دریایی) : خاک رس سبز جزو قویترین خاک های رس بشمار می رود که به دلیل وجود اکسید های آهن و موادهای  تجزیه شده ای که از جلبک یا کلروفیل های باقی مانده بر روی سطح خاک بجا می ماند  به خاک رس سبز مشهور شده است . این خاک به دلیل غنی بودن  از منگنز ، کلسیم ، پتاسیم ، سلنیوم،  منیزیم کبالت است و به همین علت جزو خاک های با ارزش به حساب می آید .

آیا این خاک فقط در فرانسه دیده می شود؟ این خاک به دلیل اینکه بیشتر در سواحل فرانسه دیده می شود به این نام شهرت پیدا کرده است اما لازم به ذکر است که درسایر نقاط اورپا و شمال غربی ایالات متحده هم دیده می شود .

این خاک علاوه بر لایه برداری قوی و جذب ناخالصی های درون منافذ مزیت های دیگری هم داشته است که برای شما بر می شماریم .

– تقویت و استحکام پوست

–  تحریک گردش خون

-از بین بردن لک های پوستی

-ترمیم زخم ههی پوستی و بریدگی ها

-دفع سموم بدن

– تامین مواد معدنی لازم بدن

کلام آخر  

توصیه  می شود ماسک خاک رس ها را درون ظروف پلاستیکی و فلزی تهیه نکنید تا آسیبی به خواص آن وارد نشود. زمانی  که  ماسک خاک رس بر روی صورت شما است از کارهایی مانند خندیدن و صحبت کردن دوری کنید چراکه با حرکت عضله های صورت موجب بروز خطوط ریز بر روی صورت نیز می شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *