تخریب مو چگونه است ؟ چه عواملی باعث این مسئله می گردد؟ در ادامه با ما باشید تا به جواب این سوالات پاسخ دهیم .

مو نیز همانند پوست نیاز به مراقبت و رسیدگی همیشگی دارد. افرادی که دچار ریزش مو هستند و یا از آسیب دیدگی موی خود رنج می برند روش‌های مختلفی را برای بهبود وضعیت مو‌های خود در پیش می‌گیرند. خرید انواع و اقسام شامپوها ، رفتن به کلینیک ‌های زیبایی و یا خرید روغن گیاهی مو و… . اما باید بدانید که با رعایت نکردن برخی از موارد که در ادامه برای شما ذکر می کنیم می توانید اثر همه انواع محصولات مراقبتی موی خود را خنثی نمایید.

دوش آب داغ

آب داغ عامل اساسی در نابودی مو است.  می دانید که تار های مو هم همانند اعضای دیگربدن زنده هستند ، رشد می کنند و نفس می کشند. اما اغلب افراد درعین ناباوری با رفتارهای اشتباهی که از سر نا آگاهی با این جز حساس بدن  انجام می دهند ، باعث به خطر افتادن زیبایی مو می شوند . دوش گرفتن با آب داغ  یکی از این کارهای اشتباه است که باوجود ایجاد حس خوشایند برای فرد در هوای سرد ، باعث  از بین رفتن بافت های ظریف مو می شود.

 اما چرا آب داغ در تارهای مو تاثیر مخربی دارد ؟

می دانید که منافذ کف سر همانند پوست  سراسر بدن از خود چربی تولید می کنند که این موضوع  کاملا امری طبیعی است. چربی های تولید شده توسط غدد های چربی متعادل کننده پوست است که برای حفظ و سلامت مو بسیار مهم می باشد . با ریختن آب داغ بر روی موی سر باعث نفوذ حجم زیادی از گرما به درون منافذ می شود. این گرمای زیاد باعث اختلال درغدد های چربی می شود و خشکی و شکنندگی مو را در پی می آورد.

همچنین قابل ذکر است که‌ این عامل سبب صدمه زدن به ریشه و پیاز مو می شود ، چراکه ریشه مو درون این منافذ قرار گرفته است. آب داغ مستقیما به پیاز مو سرایت می کند و به مرور زمان موجب تخریب آن می شود و تداوم آن  طی چند مدت ریزش و مو خوره  را در پی خواهد داشت .

شما برای رهایی موی خود ازهمه معضل های پیش رو می توانید تنها  با چند درجه کم کردن دمای آب ، موی بسیار زیبا و ابریشمی  را برای خود به ارمغان بیاورید.

تخریب مو 569+526856978964967

شستن موها کمتر از حد معمول :

کف سر به دلیل تولید چربی و تجمع روزانه سلول های مرده باعث ظاهر بد و کثیفی مو می شود. که با شستشوی کمتر از حد معمول این آلودگی ها موجب  نابودی موی شما می شود.

شستن بیش از اندازه مو ها :

یکی دیگر از کارهای اشتباهی که بعضی افراد در نگه داری موی خود بکار می گیرند شستشوی بیش اندازه مو است .  به طوری که برخی از افراد تا روزانه دوبار حمام نروند احساس کثیفی می کنند . اما این زیاده روی در شستشوی مو موجب بروز نشانه هایی می شود که زیبایی مو را تحت تاثیر قرار می دهد  از جمله :

  • خشکی بیش از اندازه کف سر
  • موخوره
  • کدر شدن رنگ موی سر
  • افزایش چربی مو
  • افزایش شوره

اما چند بار باید به شستشوی موی خود بپردازیم :  موی هر فرد همانند پوست دارای ویژگی خاصی است که دوش گرفتن هم بستگی به این موضوع دارد . به طور مثال اگر دارای موی خشک هستید با هفته ای دوبار شستشو، مو به شرایط ایده ال خود می رسد. اما اگر جز آن دسته از افرادی هستید که دارای موی چرب می باشید سه بار در هفته کفایت می کند.

اشتباه در انتخاب شامپو :

انتخاب شامپوی صحیح یکی از گزینه های اساسی در سلامت نگه داشتن مو است که اغلب افراد به این موضوع توجهی ندارند و بدون اطلاع به ویژگی موی خود دست به انتخاب می زنند . اما  تداوم این اشتباه باعث معضلاتی برای موی فرد می شود نظیر :

  1. ایجاد خارش در کف سر
  2. نداشتن سازگاری با مو و چرب شدن زود هنگام
  3. تشدید شوره
  4. مو خوره

کدام شامپو مخصوص موی ما است ؟ هر کدام از انواع مو، شامپوی خاص خود را دارد که در ادامه ما راهنمای شما در این زمینه می باشیم :

  • موی معمولی :

در ابتدا به موی نرمال می پردازیم  ، چنین شامپویی دارای اسیدیته یا PH  سازگار با پوست سر است و موجب خشکی مو و پوست کف سر نمی شود. معمولا موهای نرمال و طبیعی نیاز به استحمام و شستشوی دو بار در هفته را دارند.

  • موی چرب :

یکی از روش ها برای نجات  مو از چربی و براق شدن ، بکار گیری از شامپو هایی است که مواد اولیه آن از گیاهان  تشکیل شده باشند ؛ در واقع ساختار گیاهی داشته باشد .

  • موی خشک :

خشکی پوست کف سر معمولا به سبب کمبود چربی طبیعی ایجاد می گردد. بنابراین بهترین شوینده برای شما که مو و کف سر خشکی دارید استفاده از یک شامپوی حاوی مواد مرطوب کننده است. رطوبت این گونه از شامپو ها باعث آبرسانی به سلول های پوست نیز می شوند.

خوابیدن با موی خیس :

یکی دیگر از عادت های بد ، خوابیدن با موی خیس است .مو همانند پوست یکی از حساس ترین اجزای بدن بشمار می رود  که بسیار در معرض خطر قرار دارند . موی خیس چند برابر حساس تر و ضعیف تر از موی خشک است ، چراکه با مرطوب بودن آلودگی بیشتری از پارچه بالش و یا موارد دیگر جذب مو می شود.

بستن دم اسبی مو در هنگام خواب :

احتمالا برخی از افراد از باز بودن مو در هنگام خواب احساس بدی به آنان دست می دهند و سعی می کنند که موی خود را ببندد. اما باید بگوییم که این کار موجب فشار آوردن به ساقه مو می شود و به شکستگی ساقه مو منجر خواهد شد .  برای جلوگیری از این کار می توانید موی خود را به صورت شل ببافید و با کمال آرامش به خواب عمیق فرو روید . شما با بافتن مو ، خود شاهد گره خوردگی موی خود نخواهید بود خواهید دید که موی شما خوش حالت تر از پیش شده است. همچنین نباید این نکته ناگفته بماند که این امر باعث  تمیز ماندن مو در مدت طولانی نیز می شود .

 

تخریب مو 9674897489789748978978

 

استفاده از کش های نامناسب :

اغلب خانم ها برای بستن موی خود از کش استفاده می کنند تا مزاحم کارهایشان نشود. اما استفاده از کش های پلاستیکی و تنگ ، مخصوصا در زمان خیسی مو باعث تخریب  و شکستگی مو می شود . برای این کار بهتر است از کش های پارچه ای و یا از گیره  برای جمع کردن موی خود استفاده کنید تا آسیبی به ساقه مو وارد نشود.

شانه نکردن مو قبل از خواب :

می دانید که شانه کردن مو یکی از ضروری ترین مورد در سالم نگه داشتن مو است . قابل ذکر است که اگر این کار در زمان قبل خواب انجام شود می تواند سلامتی مو را تضمین می کند. همانطور که گفته شد درون منافذ کف سر غدد های چربی وجود دارد که می تواند  به تولید چربی سر کمک کند .اما شانه زدن مو چه فایده ای دارد ؟ شما با شانه زدن موی خود می توانید این چربی ها  به ساقه های مو منتقل کنید و این عمل برای مو های بسیار خشک و شکننده بسیار سودمند می باشد.

البته ناگفته نماند که با شانه کردن بسیار سریع با برس و شانه های پلاستیکی می توانید باعث تخریب موی خود شوید. پس برای شانه زدن موی خود کمی حوصله به خرج دهید و با ملایمت این کار را به اتمام برسانید.

رژیم های آسیب رسان :

موی سر هم جزئی از اعضای بدن است که برای رشد خود از بدن انسان تغذیه می کند . به همین دلیل تغذیه مناسب بدن تاثیر مستقیمی در بهبود و زیبایی مو دارد . چراکه غذاها عامل رساندن مواد مغذی و ویتامین ها به اجزای بدن می شوند. پس در انتخاب نوع غذای خود دقت کافی را به خرج دهید ؛ به طور مثال خوراکی هایی نظیر  ماهی ، مرغ ، عدس و لوبیا می تواند به زیبایی مو شما کمک کند ، پس در رژیم غذای خود قرار دهید.

لازم به ذکر است که مو از پروتئین تشکیل شده پس به میزان لازم پروتئین مصرف کنید( 46 گرم در روز ) ، چون تنها چیزی است که می‌تواند موهای آسیب دیده شما را ترمیم کند.

اما اشتباهاتی دیگر که می تواند زیبایی مو شما را تهدید کند :

  • اتو کردن موهای خیس
  • قرص های ضد بارداری
  • خاراندن سر
  • حمام آفتاب
  • مصرف برخی از دارو ها
  • دست کاری زیاد مو

در آخر

با خواندن این مطلب دریافتیم که مو اجزای حساس بدن می باشد که اگر به روش صحیحی تحت مراقبت قرار نگیرد زیبایی ، حالت ارتجاعی و فرم پذیری خود را از دست می دهد .پس از این زمان به بعد کمی در رفتار با بدن خود کمی تامل کنیم و برای داشتن مویی زیبا این موارد ذکر شده را رعایت کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *