روغن بابونه یکی از روش های درمان است که از دیرباز تاکنون برای بهبودی بسیاری از بیماری ها بکار گرفته می شود. همچنین به دلیل داشتن فواید زیاد و رایحه بسیار خاص و آرامش بخش یکی از پرطرفدارترین روغن ها است که حتی برای بهبودی افسردگی ، استرس و اضطراب هم بکار گرفته می شود. ما در این مطلب قصد داریم تا از فواید آن بر روی پوست و مو سخن بگوییم و شما را از فواید بی نظیر آن آشنا کنیم پس با ما تا انتها همراه باشید.

خودتان هم می توانید از این گیاه روغن گیری کنید !

شما برای بهره مند شدن از فواید این روغن می توانید از عطاری ها آن را تهیه کنید  اما اگر قصد دارید آن را به روش خانگی تهیه کنید، با ما باشید:

  • گل بابونه نصف فنجان
  • روغن زیتون ۲۵۰ میلی لیتر
  • ویتامین E یک قاشق غذا خوری
  • عصاره روغن رزماری یک و نیم قاشق غذا خوری

گل های بابونه را به صورت خشک شده داخل آب جوش بریزید تا کاملا استریل شود و بعد از گذشت چند دقیقه آن را بردارید و بر روی پارچه ای تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شود. سپس درون یک ظرف در دار کاملا خشک ، روغن زیتون را بریزید و گل برگ های خشک شده بابونه را به آن اضافه نمایید ، درب ظرف را محکم بسته و خوب تکان دهید و آن را در نور مستقیم خورشید به مدت ۶ الی ۸ ساعت  قرار دهید.

این ظرف را حدود دوهفته در جایی بگذارید و هر روز چک کنید ، درصورت وجود رطوبت آن را خشک کنید و هر بار آن را تکان دهید. بعد از طی شدن این مراحل روغن شما آماده است فقط کافی است آن را ازصافی رد کنید تا ترکیب خالصی از روغن بابونه داشته باشید .

 

روغن بابونه  87998968745968798968596748968796796789

 

فواید روغن بابونه برای پوست

از شر آکنه و جوش ها خلاص شوید : می دانید که آکنه و جوش یکی از شایع ترین عارضه هایی است که گریبان گیر افراد مخصوصا نوجوانان می شود. چراکه با فعال شدن غدد های چربی در سن بلوغ باعث بروز آکنه و درنهایت منافذ باز صورت می شود. اما دیگر نگران جوش های چرکی صورت خود نباشید راه حل در دست ماست .

روغن بابونه با خاصیت های ضد‌ التهابی و میکروبی توانسته قرمزی و اثرات زخم و التهابات را تا حد زیادی کاهش دهد. اما چگونه باید از این روغن استفاده نماییم ؟ ۲ یا۳ قطره روغن بابونه را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید . هرشب  به مدت ۳۰ دقیقه بر روی صورت خود بمالید و در مرحله آخر صورت خود را با ژل شستشوی ملایم صورت خود را پاک کنید.

بهبود زخم های آفتاب سوختگی  : می دانید که نور خورشید برای بدن بسیار مفید هستند اما ممکن است با رعایت نکردن برخی موارد خطر آفرین هم باشند. یکی از این خطرات  اشعه فرابنفش  است .  بهتر است بدانید که اشعه مضر آفتاب به طور غیر مستقیم هم می تواند بر روی پوست شما تاثیر بگذارد . این عبارت به این معنا است که حتی زمانی که پنجره اتاق شما هم کاملا بسته است این پرتو های مضر می توانند در تخریب پوست شما نقش داشته باشد و اثراتی چون آفتاب سوختگی را برای پوست های مستعد به وجود بیاورد.

پس بهتر است با بکار گرفتن راه های طبیعی چون استفاده از روغن بابونه از این عارضه بر روی پوست خود جلوگیری کنید و یا آن را برطرف نمایید.  برای این کار شما دو راه را پیش رو دارید:

روش اول : روزانه ۲۵ میلی لیتر روغن آفتاب گردان و ده قطره روغن بابونه را با هم ترکیب نمایید  و به مناطق دارای عارضه بمالید شما با تکرار این کار می توانید شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن باشید.

روش دوم : وان حمام را پر از آب کنید حدود ده قطره روغن بابونه را درون بریزید و حدود ۴۰ الی ۳۰ دقیقه داخل آن بنشینید تا خوب به به منافذ پوستی شما نفوذ نماید .

درمان زخم های پوستی : همه افراد داشتن زخم و یا اثر آن را بر روی بدن خود تجربه کرده اند.  گاهی این اثرات آن قدر حس بدی به فرد می دهد که می تواند باعث خجالت در جمع های خانوادگی شود. اما استفاده از روغن بابونه راهی بدون عوارض برای درمان می باشد. بابونه به دلیل خاصیت های آنتی اکسیدانی و دارا بودن مواد مغذی می تواند خیلی راحت این معضل را برای شما حل کند .

به جوانی سلامی دوباره کنید! یکی از خواص هایی که این روغن دارد و به همین خاطر آن را در نزد افراد محبوب شده است ، جوانسازی پوست است.  پوست یکی از اجزای حساس بدن است که با هر تنشی از جمله استرس و فشار ، آلودگی ، عادت های بد زندگی و… ممکن است دچار آسیب شود . همچنین بالا رفتن سن سطح کلاژن سازی بدن کاهش یافته و باعث افتادگی پوست می شود و زیبایی فرد را به خطر می اندازد.

اما شما با استفاده از روغن بابونه طی چند دوره می توانید پوست صاف و مستحکمی را برای خود به ارمغان بیاورید . این روغن به دلیل داشتن انواع ویتامین های مغذی به کلاژن سازی و الاستین پوست کمک می کند. همچنین باعث تحریک گردش خون در رگ های پوست می شود. این کار سبب رساندن مواد مغذی به سلول های پوست می شود و در نهایت احیای سلول های پوستی را به دنبال خواهد داشت.

درمان خشکی پوست ؟

آیا از خشکی و قارچ های پوستی و خارش های ناشی از آن خسته شده اید و به دنبال راهی مطمئن برای رفع آن می گردید؟ روغن بابونه چاره کار شماست . مولکول های تشکیل دهنده بسیار ریز این روغن توانسته به عمیق ترین منافذ پوست نفوذ کند و با خاصیت ضد میکروبی خود تمام آلودگی و قارچ ها را ازبین می برد و پوست سالم و بدون هیچ گونه عارضه ای را به شما هدیه می دهد.

همچنین با مصرف موضعی این روغن می توانید به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای پوست صورت خود استفاده کنید که این کار به ازبین بردن خشکی پوست شما کمک می کند و باعث آبرسانی لایه های مختلف پوستی شما نیز می شود و از پوسته پوسته ، خارش و ترک خوردگی پوست شما جلوگیری می نماید.

مو

می دانید که مو یکی از اجزای بدن است  که به دلیل در معرض قرار گرفتن انواع آسیب و الودگی ها به زیبایی و سلامتی آن تاثیر زیادی می گذارد اما با روغن بابونه می توانید به تقویت و زیبایی دوچندان کمک کنید در ادامه با ماباشید تا فواید آن را برای شما بیان نماییم .

تغذیه مو :

با ماساژ این روغن برروی ساقه مو یک لایه محافظتی بر روی ساقه مو ایجاد شده که مانع از آسیب کوتیکول مو ( خارجی ترین سطح مو ) می شود همچنین این لایه نازک بر روی تار های مو شما باعث ضخامت و نرمی بیش از پیش آن می شود . با لطیف شدن مو ها انعطاف پذیری آن بالا رفته و از شکستگی و خرد شدن آن جلوگیری می کند .

بعضا افراد چه آقایان و چه بانوان از خشکی و پوسته پوسته شدن کف سر خود گله مند هستند و باعث خجالت آنان می شود .شما با ماساژ چند قطره از این روغن بر روی موی تمیز خود می توانید دیگر شاهد این ماجرا نباشید. چراکه این روغن به دلیل دارا بودن از مواد معدنی مغذی و خاصیت آنتی اکسیدانی به رطوبت پوست کف سر کمک می کند و باعث از بین بردن سلول های مرده می شود .

 

روغن بابونه  786978697486948967489674896748967489

 

از دیگر مزایای آن بر روی مو

  • درخشندگی مو
  • درمان قارچ و پسوریازیس در سر
  • درمان خارش سر

روش های مختلف استفاده از این روغن

اگر دارای موی چرب می باشید روغن بابونه را به ساقه موی خود بمالید و از مالیدن به کف سر و ریشه خود اجتناب کنید چراکه باعث تحریک غدد های چربی سر شده و باعث افزایش چربی سر می شود .

برای درمان پسوزیاریس و اگزما بهتر است دوساعت قبل از رفتن به حمام به خوبی کف سر خود ماساژ دهید تا به خوبی جذب منافذ پوستی نیز شود. همچنین دقت شود که برای تکمیل کار باید از یک شامپی ملایم برای پاکسازی پوست و موی خود استفاده کنید.

چه کسانی از مصرف این روغن منع می شوند؟

  • بعضی از افراد دارای آلرژی هستند و ممکن است عطر یا مواد تشکیل دهنده این روغن باعث تحریک حساسیت آن ها شود.
  • نوزادان و خردسالان
  • خانم های باردار و شیر ده و همچنین ممکن است استفاده از روغن بابونه با دارو های استفاده شده تداخل ایجاد نماید.

کلام آخر :

با خواندن این مطلب دریافتید که این روغن ، هزاران خاصیت برای بدن و پوست انسان  دارد که به راحتی قابل دسترس و ارزان قیمت است ؛ پس سعی کنید این روغن را در روتین مراقبتی خود قرار دهید . ما در این مطلب سعی داشتیم  تا از فواید آن بر روی پوست و مو سخن بگوییم و شما را از فواید بی نظیر آن آشنا کنیم امیدوارم کمال استفاده را برده باشید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *