اگر شما هم فردی باشید که دغدغه مراقبت از پوست خود و زیبایی و سلامت آن را داشته باشید، حتماً تاکنون بارها اسم گیاه آلوئه ورا را در کنار محصولات مراقبتی پوست شنیده‌اید. سالیان سال است که از خواص درمانی معجزه‌آسای آلوئه ورا برای پوست پیداشده است. آلوئه ورا علاوه بر درمان بسیاری از عارضه‌های داخلی، یکی از تخصصی‌ترین و بهترین درمانگرهای پوست و مو محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید با این گیاه جادویی و خواص بی‌نظیر آن بر سلامت و زیبایی پوست خود آشنا شوید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید.

گیاه آلوئه ورا 41646958489478544588

آلوئه ورا، یک گیاهی درمانگر است

آلوئه ورا از گذشته‌های دور در طب سنتی مردمان شرق به کار گرفته می‌شد. برای مثال مردم چین در گذشته از آلوئه ورا برای درمان بیماری‌های قارچی استفاده می‌کردند. هندی‌ها نیز بسیاری از بیماری‌های گوارشی مثل یبوست، عفونت‌های انگلی و بیماری‌های پوستی را با این گیاه درمان می‌کردند. در کشورهای غربی از آلوئه ورا به‌طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی، صنعت داروسازی و مواد غذایی استفاده می‌شود. پیش‌ازاین که به طور مفصل به سراغ بررسی خواص این گیاه شگفت‌انگیز بر روی پوست برویم، مروری بر ویژگی‌ها و خواص آلوئه ورا خواهیم داشت.

آلوئه ورا چگونه گیاهی است؟

ویژگی‌های گیاه آلوئه ورا به شرح زیر است:

آلوئه ورا گیاهی از گونه گیاهی سگل ها یا آلوئه ها است. آلوئه ورا ابتدا در کشور سودان کاشت شد و سپس به‌تدریج در سرتاسر آفریقا، مدیترانه، اروپا، آسیا و آمریکا گسترش یافت. آلوئه ورا برگ‌هایی معمولاً بلند، مثلثی شکل با سر تیز و لبه‌های حاشیه دندانه دار دارد. رنگ برگ‌ها سبز کم‌رنگ است و حالت آب‌دار و گوشتی دارند. آلوئه ورا گیاهی خشکی زی و مقاوم است.

درون برگ آلوئه ورا دو ماده وجود دارد:

  • ژل آلوئه ورا
  • شیره آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا، ماده‌ای نسبتاً شفاف و ژلاتینی مانند است که در بخش میانی برگ‌ها قرار دارد. شیره آلوئه ورا رنگ زردتری دارد و دقیقاً در زیرپوست گیاه آلوئه ورا جا دارد.

ازنظر بررسی ارزش غذایی و ویژگی‌های مواد مغذی، می‌توان گفت آلوئه ورا یکی از غنی‌ترین گیاهان موجود است. تقریباً می‌توان گفت که تمام مواد ریزمغذی و ارزشمند در درون آلوئه ورا وجود دارند؛ مانند:

  • ویتامین‌هایی، مانند ویتامین‌ C، A و E و ب- ۱۲ که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند،
  • پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه ضروری.
  • قندها شامل منوساکاریدها (گلوکز و فروکتوز) و پلی‌ساکاریدها.
  • اسیدفولیک که به جذب B12 کمک می‌کند.
  • کولین، لگنین، اسید سالیسیک ها.
  • آنتراکینون ها مانند آلوئین و امودین که خاصیت ضد یبوست، ضد باکتری، تسکین دهندگی و ضدویروس دارند.
  • مواد معدنی حیاتی معدنی مانند کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی.
  • آنزیم‌هایی مانند آلیاز، آلکالین فسفاتاز، آمیلاز، برادی‌کیناز، کربوکسی‌پپتیداز، کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پروکسیداز که از آنزیم‌های ضروری برای بدن هستند.
  • اسیدهای چرب شامل کلسترول، کمپسترول، بتاسیتوسترول و لوپئول.
  • هورمون‌های اکسین و جیبرلین که خاصیت ضدالتهابی دارند و به درمان زخم‌ها کمک می‌کنند

گیاه آلوئه ورا 448968746874854658468456847758745874587

خواص درمانی آلوئه ورا برای بیماری‌ها

  • جلوگیری و درمان یبوست
  • پیشگیری از بیماری‌های گوارشی
  • کمک به درمان دیابت
  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی
  • کمک به بهبود التهاب
  • پیشگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش
  • سلامت و شادابی مو
  • درمان سوختگی

 

خواص اعجازانگیز آلوئه ورا برای پوست

از اوایل قرن 19، آلوئه ورا به‌عنوان یک گیاه دارویی برای درمان یبوست و بیماری‌های پوستی در علم داروسازی شناسایی و معرفی شد. در قرن 20 میلادی، از آلوئه ورا برای درمان سوختگی‌های ناشی از پرتودرمانی یا مواردی مشابه استفاده می‌کردند.

بیش از 420 نوع آلوئه ورا در سرتاسر جهان وجود دارد. اما گونه‌ای که بیشتر برای مراقبت از پوست استفاده می‌شود به گونه صبر زرد معروف است.

کم‌کم آلوئه ورا وارد صنایع آرایشی و بهداشتی شد. با استخراج شیره یا ژل آلوئه ورا به روش‌های مختلف و به‌کارگیری آن‌ها در مواد بسیاری مانند شامپوها، کرم‌ها و مواد آرایشی، مرطوب‌کننده‌ها، ژل‌های شستشو و اصلاح، دستمال‌های کاغذی و …آلوئه ورا به‌عنوان یک گیاه مؤثر در سلامت و زیبایی پوست برای همه مردم عرضه شد.

آلوئه ورا چه اثراتی بر روی پوست ما می‌گذارد؟

در این قسمت به ذکر موارد مهم اثربخشی و درمانگری آلوئه ورا بر پوست می‌پردازیم:

 

  • آلوئه ورا به درمان آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی و خنک‌کننده‌ای دارد، بنابراین برای آفتاب‌سوختگی درمان‌بخش است. هم‌چنین آلوئه ورا در مقابل آفتاب خاصیت پیشگیرانه هم دارد؛ چون یک‌لایه محافظ برای پوست فراهم می‌کند. این لایه سبب حفظ رطوبت پوست می‌شود.

 

  • آلوئه ورا ترمیم‌کننده زخم است.

آلوئه ورا سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است که می‌تواند به روند و سرعت‌ترمیم زخم‌ها کمک کند. آلوئه ورا می‌تواند یک درمانگر موضعی برای بریدگی، سوختگی‌های درجه یک و دو، و سایر زخم‌ها و جراحات استفاده شود. آلوئه ورا به تولید سلول‌های پوستی سرعت می‌بخشد و از این طریق روند بهبود را سریع‌تر می‌کند.

متخصصان پوست دریافته‌اند که ژل آلوئه ورا در درمان موضعی بیماری‌های التهابی پوست مانند قرمزی ناشی از اشعه UV خورشید مفید است. اگر شما هم پس از اصلاح مو بدن، با خراش، التهاب یا سوزش ناشی از تیغ مواجه می‌شوید؛ آلوئه ورا گزینه بسیار خوبی برای از بین بردن جای این خراش و سوختگی‌ها در مدت‌زمان کوتاه است.

 

  • آلوئه ورا مرطوب‌کننده پوست است.

برای مرطوب کردن پوستتان از ژل آلوئه ورا یا محصولات حاوی عصاره این ژل‌مانند ماسک‌های آلوئه ورا استفاده کنید. این ژل بدون مسدود کردن منافذ پوست، آن را نرم و لطیف نگه می‌دارد و رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

محققان همچنین دریافته‌اند که ژل آلوئه ورا یک ماده مؤثر برای بهبود هیدراتاسیون پوست است و به‌عنوان یک عنصر مفید در فرمول لوازم‌آرایشی و درمان پوست‌های خشک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

  • مبارزه با پیری زودرس پوست

همان‌طور که گفتیم آلوئه ورا غنی از ویتامین‌های C و E و بتا کاروتن است، این مواد خواص ضد پیری، ضدالتهابی و ضد میکروبی دارند و می‌توانند به روشن شدن پوست و برطرف شدن لک‌های پوستی کمک کنند. از طرفی آلوئه ورا محرک تولید کلاژن در سلول‌های پوستی نیز است. کلاژن پروتئینی است که سبب‌ترمیم بافت پوست و جوان‌سازی می‌شود. همه این عوامل باعث می‌شود تا استفاده از محصولات آلوئه ورا مانند ژل‌ها یا ماسک‌ها، چهره شما را چندین سال جوان‌تر نشان دهد.

 

  • کاهش آکنه و عفونت

برخی از باکتری‌ها و میکروب‌ها، در کنار آلودگی‌های محیطی زمانی که بر روی پوست ما تجمع پیدا می‌کنند؛ سبب ایجاد آکنه و جوش می‌شود. آلوئه ورا خواص ضد میکروبی دارد. یعنی وجود مواد ضد باکتری و ضدالتهاب در عصاره آن باعث کاهش و کنترل بسیاری از عواملی که جوش ایجاد می‌کنند بشود.

هم‌چنین ژل آلوئه ورا حاوی ژیبرلین و پلی ساکارید است. این مواد باعث می‌شود سلول‌های جدیدی در ناحیه جوش و التهاب رشد کند و خیلی سریع‌تر قرمزی و جای جوش برطرف شود.

 

  • آلوئه ورا منافذ باز صورت را کاهش می‌دهد.

آلوئه ورا سبب کاهش منافذ پوست و جمع شدن آن‌ها می‌شود. خواص ضد باکتری آلوئه ورا باعث می‌شود این منافذ از هرگونه آلودگی و میکروب پاک شوند به‌مرورزمان کوچک‌تر شوند.

 

7-آلوئه ورا سبب روشن شدن پوست و رفع لک‌های پوستی می‌شود

آلوئه ورا با خاصیت جوان‌سازی و ترمیم التهاب‌های پوستی؛ به رشد مجدد سلول‌های پوست کمک می‌کند. بنابراین با استفاده از ژل یا محصولات آلوئه ورا می‌توان از لک‌ها و اثرات ناشی از جوش های صورت را رفع کرد. هم‌چنین شفافیت پوست از طریق آلوئه ورا، براثر حفظ همیشگی رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی و کشیدگی ایجاد می‌شود.

گیاه آلوئه ورا 489745748574587498

معرفی ماسک صورت هیدراته و مغذی پوست آلوئه ورا رورک

حالا که به‌صورت مختصر با خواص معجزه‌آسای آلوئه ورا بر روی پوست صورت آشنا شدیم؛ حتماً به این فکر افتاده‌اید تا از این خواص طبیعی بهره ببرید. اگرچه می‌توان از خود برگ‌های آلوئه ورا و ژل درون گیاه به‌صورت مستقیم با تهیه ماسک‌های خانگی استفاده کرد، اما برای کسب نتیجه بهتر و سریع‌تر، پیشنهاد می‌شود از محصولات حاوی عصاره آلوئه ورا مانند ماسک صورت هیدراته و مغذی پوست آلوئه ورا رورک استفاده شود.

این محصول، مواد مغذی و عصاره آلوئه ورا را به‌صورت ریز ماده درون خود دارد؛ درنتیجه با جذب بهتر و سریع‌تر این ریز ماده‌ها به درون پوست، شما به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

ویژگی‌های ماسک صورت هیدراته و مغذی پوست آلوئه ورا رورک

  • رفع تیرگی، کدری، لک‌های صورت
  • برطرف‌کننده مشکلات آکنه و جوش
  • درمان آفتاب‌سوختگی،
  • کمک به ترمیم زخم‌های پوستی
  • سرشار از ویتامین e برای لطافت بخشیدن به پوست
  • حاوی شی باتر (نوعی ماده گیاهی حاوی اسید چرب و ویتامین که به زیبایی و نرمی پوست شما کمک می‌کند.)

 

طرز استفاده از ماسک صورت هیدراته و مغذی پوست آلوئه ورا رورک

شما می‌توانید هر شب پس از تمییز کردن پوست خود، از این ماسک استفاده کنید.

هم‌چنین در صورت آفتاب‌سوختگی یا پس از اصلاح صورت، استفاده از ماسک صورت آلوئه ورای رورک توصیه می‌شود.

هم چنین برای رطوبت رسانی به پوست، پیش از آرایش می‌توانید از ماسک آلوئه ورایی رورک استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *