” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

با افزایش سن، تولید کلاژن و الاستین – دو پروتئین که به لاغر، سفت و صاف نگه داشتن پوست ما کمک می‌کند – کند می‌شود، درنتیجه مناطقی از پوست صورت و گردن شل، و بدن افت می‌کند. اگر شلی پوست شما را اذیت می‌کند، سفت شدن بدون جراحی پوست می‌تواند به طور موقت این روند را متوقف کند و ظاهر جوان‌تر، صاف‌تر و بانشاط‌تری را ایجاد کند.
سفت شدن پوست صورت شما در بسیاری از موارد به اقدامات شدیدی احتیاج ندارد. در عوض، متخصصان پوست می‌گویند، یک سری اصلاحات کوچک – ممکن است شامل مراقبت از پوست، لیزر و موارد دیگر باشد – می‌توانند مؤثرتر باشند. در این مقاله باهم به بررسی روش‌های مؤثر برای لیفتینگ پوست بدون جراحی می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

لیفتینگ پوست 4184684654564545

عوامل مؤثر در شل شدن و افتادگی پوست

شل یا آویزان شدن پوست زمانی اتفاق می‌افتد که عوامل داخلی یا خارجی بر مولکول‌های اصلی تأثیر می‌گذارد که به روند کاهش خاصیت ارتجاعی، استحکام و رطوبت پوست کمک می‌کند.
بیشتر افراد در سنین مختلف دچار شلی یا شل شدن پوست می‌شوند. شلی پوست که با افزایش سن اتفاق می‌افتد بیشتر به دلیل از دست رفتن شبکه‌های کلاژن، الیاف الاستین و اسید هیالورونیک است – مولکولی که به پوست در حفظ رطوبت کمک می‌کند.
کاهش وزن، به‌ویژه کاهش وزن قابل توجه یا سریع و بارداری نیز می‌تواند با کشش مولکول‌های پوست یا تغییر ساختار پوست، پوست را شل کند.
عوامل دیگری نیز هستند که  به سبک زندگی بستگی داشته و در شل شدن پوست نقش دارند، ازجمله:

  • یائسگی
  • آسیب نور ماورا بنفش (UV)
  • داروهای خاص مانند استروئیدها و کورتیکواستروئیدها
  • محصولات پوستی یا شوینده‌هایی که حاوی مواد شیمیایی سخت هستند
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل

روش‌های جلوگیری از افتادگی پوست

در ادامه، ما به تکنیک‌های معروف برای سفت شدن پوست شل و روش‌های جلوگیری از افتادگی پوست می‌پردازیم:

  1. ورزش کنید
    ورزش منظم یک روش مهم برای سالم ماندن و پیشگیری از عوارض پیری است. برخی از انواع ورزش همچنین ممکن است به کاهش اثرات پیری پوست نیز کمک کند .
    ورزش استقامتی ممکن است اثر تغییرات پوستی مربوط به افزایش سن در موش‌ها و انسان‌ها را کاهش دهد. محققان اظهار داشتند که ورزش استقامتی با بهبود متابولیسم بافت، و در درجه اول با تحریک ترشح هورمونی به نام اینترلوکین -15 از عضله اسکلتی، تغییرات پوستی را کاهش می‌دهد.
    زنانی که در اثر بارداری پوستی شل دارند باید با پزشک در مورد بهترین روش برای انجام ایمنی در فعالیت‌های بدنی و اینکه از کدام ورزش‌ها باید خودداری کنند، صحبت کنند.
    لیفتینگ پوست 14658484685468548

2.استفاده از محصولات بهداشتی سفت کننده

بسیاری از ژل‌های مختلف سفت کننده، کرم‌ها و سایر محصولات برای درمان موضعی موارد جزئی پوست شل موجود است.
افرادی که مایل به خرید یک محصول سفت کننده هستند باید به دنبال محصولات حاوی ترکیبات رتینوئید باشند. رتینوئیدها آنتی اکسیدان‎های قوی هستند که ممکن است تولید کلاژن را تقویت کنند.
با این حال‎، کارشناسان محصولات سفت کننده را به طور کلی مؤثر نمی‌دانند و ممکن است نفوذ آن‌ها در پوست به اندازه کافی عمیق نباشد که به سفت شدن پوست کمک کند.
طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، اکثر محصولات سفت کننده در بهترین حالت نتایج نامحسوس ارائه می‌دهند‎، عمدتاً با عملکرد به عنوان مرطوب کننده قابل استفاده هستند. البته افرادی که نتایج خوبی را با این محصولات مشاهده می‌کنند، نیاز به استمرار استفاده از آن‌ها دارند تا همچنان نتایج مطلوبی را دریافت کنند.

  1. مکمل‌ها

رژیم غذایی نقش بسزایی در سلامت پوست دارد. مکمل‌های غذایی ممکن است فوایدی برای کاهش شل شدن پوست، اثرات ضد پیری و ضد لخته شدن داشته باشند. برخی از بهترین انواع مکمل‌های پوستی عبارت‌اند از:

1-3. هیدرولیزات کلاژن

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مکمل‌های کلاژن با افزایش سطح کلاژن، اثرات پیری پوست را کاهش می‌دهند .
مطالعه‌ای که در یک مجله معتبر  پوست  و آرایشی  انجام شده، ثابت کرده که زنانی که 10 گرم پپتید کلاژن خوراکی هنگام نوشیدن در یک نوشیدنی مصرف می‌کردند، بعد از 4 هفته سطح کلاژن پوست و ساختار کلی آن‌ها بهبودیافته است. بعلاوه، آن‌ها بعد از 8 هفته سطح آب‌رسانی بهتری از پوست را تجربه کردند.
موارد زیر با مصرف پپتیدهای کلاژن به صورت یک مکمل خوراکی ممکن است بهبود یابد:

  • مانع رطوبت پوست با افزایش سطح اسید هیالورونیک
  • تولید کلاژن، منجر به شبکه‌های کلاژن قوی‌تر می‌شود
  • رشد فیبروبلاست‌های پوستی – سلول‌هایی که به ایجاد ترکیبات پیوندی کمک می‌کنند
  • التیام زخم

لیفتینگ پوست 4584698546546545

2-3. آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان‏ها و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی ممکن است با خنثی‌سازی گونه‌های واکنش اکسیژن (ROS) به کاهش افتادگی و چین و چروک پوست کمک کنند.
ROSها ترکیباتی هستند که می‌تواند مسیرهایی را فعال کند که درنهایت کلاژن را تخریب می‌کنند.
آنتی اکسیدان‏ها همچنین می‌توانند به تحریک رشد کلاژن و الاستین کمک کنند.
نمونه‌هایی از آنتی اکسیدان‏های موجود در برخی از غذاها، نوشیدنی‌ها و مکمل‌های غذایی عبارت‌اند از:

  • ویتامین‌هایA ،C ،D و E
  • کوآنزیم Q10
  • سلنیوم
  • فلز روی
  • اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)

البته مصرف بیش از حد ویتامین‌های خاص به مدت طولانی، به‌ویژه ویتامین‌های A وE ، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند، ازجمله حالت تهوع، استفراغ و درد شکم. در بعضی موارد، می‌تواند منجر به عوارض جانبی شدیدتری شود. هنگام مصرف مکمل‌ها مهم است که دوز مصرف شده را برچسب بزنید. افراد مبتلا به بیماری باید در مورد مصرف مکمل‌ها ابتدا با پزشک خود در میان بگذارند تا از عوارض جانبی ناخواسته یا تداخل با سایر داروها جلوگیری کنند.

 

  1. ماساژ دادن

ماساژ دادن، جریان خون را بهبود بخشیده و فیبروبلاست‏ها را تحریک می‎کند. به آن دسته از سلول‌ها که به تولید بافت‌های همبند مانند کلاژن و الاستین کمک می‌کنند فیبروبلاست‎ می گویند که پوست را محکم نگه می‌دارد.
طبق مطالعات انجام شده ماساژ دادن ممکن است باعث افزایش تولید میتوکندری شود. این ماده نقش اساسی در متابولیسم بافت و سلول داشته و مین اختلال عملکرد میتوکندری و پیری پوست ارتباط  مستقیم وجود دارد.
تحقیقات بیشتر برای ایجاد بهترین روش استفاده از ماساژ برای سفت شدن پوست لازم است. یک تحقیق در سال 2017 نشان داد که به مدت 10 روز 1 دقیقه استفاده از یک دستگاه ماساژ پوست ملایم دو بار در روز باعث افزایش مولکول‌های پوست مانند پروکلاژن-1 ، فیبریلین و تروپلاستین خواهد شد.
همچنین پس از استفاده از کرم ضد پیری تجاری روی صورت و گردن، اگر از دستگاه ماساژ استفاده شود، اثر محصول را تقویت می‌کند.

لیفتینگ پوست 56856896486859686

  1. رویه‌های غیر جراحی

متخصصان پوست و جراحان می‌توانند اقدامات غیر جراحی انجام دهند که ممکن است به کاهش شلی پوست کمک کند. بااین‌حال، این روش‌ها برای موارد شدید پوست شل مفید نیستند.
اقدامات غیر جراحی هیچ‌گونه برش یا سوراخ ندارد و معمولاً باعث تورم و قرمزی موقتی می‌شود. انجام آن‌ها معمولاً فقط به مدت كوتاهی زمان می‌برد.
اکثر روش‌ها برای استفاده در تمام رنگ‌های پوست بی‌خطر و مناسب برای هر قسمت از بدن هستند.
بسیاری از روش‌های غیر جراحی با تقویت کلاژن و الاستین در لایه‌های مختلف پوست، معمولاً با استفاده از دستگاه‌های مختلف برای ارسال گرما به زیرپوست، پوست شل را درمان می‌کند.
نمونه‌هایی از روش‌های غیر جراحی شامل موارد زیر است:

1-5. سونوگرافی
سونوگرافی روی عمیق‌ترین لایه‌های پوست کار می‌کند. بیشتر افراد در طی 2-6 ماه از اولین درمان متوجه لیفتینگ و سفت شدن ظریف می‌شوند و نتایج قابل توجهی را با درمان‌های اضافی گزارش می‌کنند. اثرات درمان می‌تواند تا 1 سال ادامه داشته باشد.

2-5. درمان‌های لیزری

درمان‌های لیزر بر روی لایه بیرونی پوست متمرکز است که به آن اپیدرم می‌گویند. بیشتر افراد برای دیدن نتایج به سه تا پنج روش درمانی نیاز دارند و تغییرات معمولاً 2-6 ماه پس از آخرین درمان قابل مشاهده است. روش‌های درمانی با لیزر به ویژه در قسمت بالای بازو و شکم بسیار مفید هستند.

لیفتینگ پوست 847686686

3-5. فرکانس رادیویی غیر جراحی

در فرم غیرجراحی رادیو فرکانس، یک متخصص پوست دستگاهی را در برابر پوست قرار می‌دهد تا بافت زیر آن گرم شود. بیشتر افرادی که از این روش استفاده می‌کنند نتایج را پس از یک درمان مشاهده می‌کنند .
تقریباً 6 ماه طول می‌کشد تا درمان کاملاً اثرگذار باشد، اما برخی افراد اندکی پس از عمل متوجه سفت شدن آن می‌شوند. با مراقبت مناسب از پوست، نتایج ممکن است 2-3 سال طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *