” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

 

به لطف پیشرفت‌های چشمگیر در مراقبت از پوست با فنّاوری پیشرفته، اکنون تعداد روش‌های ایمن و بسیار مؤثر برای درمان پوست آسیب دیده افزایش یافته است. ما از این روش‌های درمانی توصیه شده به‌عنوان “طبیعی” یاد می‌کنیم زیرا به ما امکان می‌دهد بدون استفاده از مواد شیمیایی، جراحی یا روش‌های تهاجمی، مشکلات پیر شدن پوست و سایر نقایص را برطرف کنیم.یکی از شناخته‌ شده‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمانی برای پوست آسیب‌دیده با ‌عنوان میکرودرم ابریژن “Microdermabrasion ” شناخته می‌شود.

در این پست می‌خواهیم با هم به بررسی حقایق شگفت انگیز میکرودرم ابریژن بپردازیم، با ما همراه باشید.

میکرودرم ابریژن 45458485458489

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن روشی کم تهاجم است که برای بازسازی رنگ و بافت پوست به کار می‌رود. در این روش با استفاده از یک اپلیکاتور مخصوص دارای سطح سابنده، لایه جوان و ضخیم پوست به آرامی سنباده زده می‎شود تا جوان شود. در این روش درمانی، ذرات ریز اکسید آلومینیوم یا همان بی کربنات سدیم را به وسیله یک مکش یا خلأ پاشش می‌کنند تا در نهایت همان سطح ساینده را به دست آورد.

میکرودرم ابریژن روشی ایمن برای انواع پوست و رنگ‌ها محسوب می‌شود. افرادی که نگرانی پوستی زیر را دارند، ممکن است تصمیم بگیرند که این روش را انجام دهند.

  • خطوط و چین و چروک
  • هایپرپیگمانتاسیون، لکه‌های پیری و لکه‌های قهوه‌ای
  • منافذ بزرگ شده و جوش‌های سرسیاه
  • جوش و آکنه
  • علائم کشش
  • رنگ پوست مات و مبهم
  • رنگ و بافت پوست ناهموار است
  • ملاسما
  • آسیب‌های اشعه خورشید

میکرودرم ابریژن چگونه کار می‌کند؟

میکرودرم ابریژن نخستین بار در سال 1996 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مورد تایید قرار گرفت. از آن زمان تا کنون صدها دستگاه میکرودرم ابریژن برای استفاده در مطب و یا خانه تولید شده است.

چند روش مختلف برای انجام این روش، بر اساس دستگاه خاص مورد استفاده وجود دارد:

  1. هندپیس نوک الماس

یک دسته نوک الماسی جهت لایه برداری ملایم از سلول‌های مرده پوست طراحی شده است که هم زمان حین انجام آن‌ها را نیز بلافاصله مکش می‌کند.

عمق سایش ممکن است تحت تأثیر فشار وارد شده به هندپیس و نیز مدت زمان باقی ماندن مکش روی پوست باشد. از این نوع اپلیکاتورهای میکرودرم ابریژن معمولا در نواحی حساس‌تر صورت، مانند اطراف چشم استفاده می‌کنند.

 

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

 

  1. میکرودرم ابریژن کریستال

در این روش یک دستبند ساطع کننده کریستال، به آهستگی روی بلورهای ریز اسپری می‌کند تا لایه‌های خارجی پوست را نابود کند. سلول‌های مرده پوست همانند هندپیس نوک الماس هم زمان ساکشن می‌شوند.

اکسید آلومینیوم و بی کربنات سدیم عناصری هستند که ممکن است در این روش مورد استفاده قرار بگیرند.

  1. هیدرودرمابراشن

Hydradermabrasion یک روش جدیدتر است. این روش ترکیبی از تزریق پوستی هم‌زمان محصولات و لایه برداری بدون کریستال است. کل این فرآیند تولید کلاژن را تحریک می‌کند و جریان خون در پوست شما را به حداکثر می‌رساند.

مزایای استفاده از میکرودرم ابریژن

بسیاری از افراد میکرودرم ابریژن را نسبت به سایر روش‌های ضد پیری مانند لیزر یا لایه برداری شیمیایی انتخاب می‌کنند، زیرا ایمن‌تر و ارزان‌تر است. میکرودرم ابریژن گردش خون را افزایش می‌دهد، درنتیجه تعداد سلول‌های مغذی رسانده شده به پوست را بهبود می‌بخشد. این برای بازسازی پوست، رنگ، بافت و خاصیت ارتجاعی آن مفید است. افراد از گروه سنی 35 تا 50 سال درحالی‌که در مراحل اولیه پیری قرار دارند، از میکرودرم استفاده می‌کنند.

این روش کاملاً بدون درد است، حتی اگر پوست حساسی داشته باشید ممکن است  تنها اندکی احساس ناراحتی کنید.

میکرودرم ابریژن 416545847857485475847

میکرودرم ابریژن به درمان اسکارهای آکنه کمک می‌کند

میکرودرم ابریژن ممکن است برای افرادی که علائم زیر را دارند بسیار مفید باشد:

  • آکنه فعال دارند
  • تغییر رنگ آکنه خفیف
  • وجود جای زخم‌های آکنه‌ای بسیار سطحی یا برجسته

متخصصان پوست از میکرودرم ابریژن برای از بین بردن منافذ پوست و پاک‌سازی آکنه استفاده می‌کنند. میکرودرم که اغلب همراه با لایه برداری ملایم گلیکولیک و جوش‌های پزشکی آکنه استفاده می‌شود، به تسریع پاک‌سازی آکنه کمک می‌کند. افرادی که جای زخم‌های آکنه عمیق‌تری دارند ممکن است کاندیدای جراحی پوست یا عمل لیزر با لیزر باشند.

میکرودرم ابریژن به  درمان ملاسما کمک می‌کند

 بله، میکرودرم می‌تواند در درمان ملاسما و انواع دیگر هایپرپیگمنتیشن مفید باشد. درمان بهینه ملاسما ممکن است به طور معمول شامل میکرودرم دو هفته‌ای یا ماهانه همراه با لایه بردارهای اسید گلیکولیک، کرم‌های محوکننده مانند هیدروکینون 4٪ و ضد آفتاب‌های روزانه باشد. چندین روش درمانی در ترکیب با ضد آفتاب و جلوگیری از آفتاب و سایر کرم‌ها به بهترین نتیجه می‌رسند، اگرچه انتظار بهبود دائمی نیست.

آماده شدن برای میکرودرم ابریژن

جهت آماده شدن برای انجام این کار باید کارهای زیر را انجام دهید:

اگر دچار هرگونه بیماری پوستی مانند آفتاب سوختگی، روزاسه، آکنه گسترده، درماتیت، اگزما، مویرگ‌های شکننده و غیره هستید، بهتر است  پیش از تصمیم بر انجام عمل در مورد نگرانی‌های پوستی خود با یک متخصص پوست صحبت کنید تا بفهمید آیا میکرودرم ابریژن مناسب شماست یا خیر؟  هم چنین باید درباره هرگونه عمل زیبایی و جراحی گذشته و نیز آلرژی و شرایط پزشکی خود با متخصص صحبت کنید.

بهتر آن است که حدود یک هفته قبل از درمان، از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کرده و از به کار بردن کرم‌های برنزه کننده و انجام اپیلاسیون خودداری کنید. همچنین به شما توصیه می‌شود تقریباً سه روز پیش از درمان از کرم‌ها و ماسک‌های لایه بردار استفاده نکنید. پیش از آغاز فرآید عمل، هرگونه آرایش را  از صورت خود پاک کرده و پوستتان را کاملا تمیز کنید.

مراقبت‌های پس از میکرودرم ابریژن

پس از انجام میکرودرم ابریژن بستری وجود ندارد. بدون نگرانی  می‎توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید. ولیکن از آنجا که پوست شما حساس‌تر شده است، محصولات مراقبت از پوست را نیز بهتر جذب می‌کند. مواظب باشید که میکرودرمابراژ موقتاً  کمی از رطوبت طبیعی پوست شما را سلب می‌کند، بنابراین درمان باید همیشه با قرار دادن مقداری مرطوب کننده انجام شود.

کل روش برای صورت بیش از 30 دقیقه طول نمی‌کشد، اما اگر می‌خواهید گردن یا سایر اعضای بدن خود را معالجه کنید، باید مدت زمان بیشتری را در مرکز سپری کنید. اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید، باید 6 تا 10 بار این روش درمانی را انجام دهید. فقط مطمئن باشید که یک هفته در این فاصله استراحت دارید تا پوست زمان کافی برای بازیابی داشته باشد.

میکرودرم ابریژن 526546984949684

عوارض جانبی میکرودرم ابریژن

عوارض جانبی شایع میکرودرم ابریژن شامل حساسیت خفیف، تورم و قرمزی است. این موارد اغلب پس از چند ساعت از بین می‌روند. بهتر است از یک مرطوب کننده برای به حداقل رساندن خشکی پوست و پوسته پوسته شده استفاده کنید. کبودی جزئی نیز ممکن است رخ دهد. علت این عارضه  اکثر اوقات فرآیند مکش در طول درمان است. کبودی پوست چشم (به خصوص اگر بیمار از آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون استفاده کرده باشد) نیز در برخی موارد گزارش شده است.

هرچند وقت یک‌بار می‌توان میکرودرم ابریژن انجام داد؟

میکرودرم ابریژن بسته به میزان تحمل پوست و اثرات آرایشی مطلوب به دفعات هفتگی یا هر 8 هفته انجام می‌شود. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که با درمان‌های هفتگی به مدت سه جلسه شروع کنند و سپس به یک رژیم نگهداری ماهانه تغییر دهند.از آنجایی که پوست انسان به طور معمول در فواصل تقریبی 30 روزه بازسازی می‌شود، بهبود پوست با میکرودرم ابریژن موقت است و برای ادامه بهبود آن باید در فواصل متوسط ​​دو تا چهار هفته تکرار شود. معمولاً چندین روش درمانی (شش تا 12 جلسه) توصیه می‌شود تا شاهد بهبود چشمگیر باشید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *